KVS

MOEDER COURAGE

Hoe leef en overleef je in een oorlog als kind? Als jonge vrouw? Als moeder? Vertrekkend vanuit deze vragen brengt Lisaboa Houbrechts de tekst Moeder Courage als een ontroerende en confronterende fabel over de kwetsbaarheid en weerbaarheid van een van de meest iconische vrouwelijke personages uit het wereldrepertoire.


Moeder Courage is het beroemde anti-oorlogsstuk van Bertolt Brecht over de marketentster Anne Fierling. Brecht situeert zijn stuk tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648), een Europees conflict tussen katholieken en protestanten. Een marketentster was een vrouw die de toestemming had om met de troepen mee te trekken en voedsel, drank en dagelijkse benodigdheden aan de soldaten te verkopen. In de loop van het verhaal verliest ze haar kinderen aan de oorlog die ze zelf mee in stand helpt houden. Brecht wil dat we haar veroordelen omwille van haar opportunisme, maar ze heeft tegelijkertijd ook iets tragisch en gelaagds.

Lisaboa Houbrechts ziet Moeder Courage als een ambigu en complex personage. Ze is alles in één: ze is dader en slachtoffer, moeder en commerçante. Maar voor Lisaboa is oorlog niet alleen iets tussen naties en volkeren. Ook in de familie en in de intimiteit van het vrouwenlichaam woedt oorlog. Houbrechts kiest ervoor om de oorspronkelijke tekst van Moeder Courage geheel te ensceneren - inclusief de liederen van Paul Dessau. Ze wil onderzoeken hoe de tekst juist omwille van zijn historiciteit hedendaags kan worden. Met een diverse cast, met o.a. Lubna Azabal, Laura De Geest, Koen De Sutter, Alain Franco, Lisi Estaras, Pietro Quadrino, Joeri Happel en Aydin Isleyen, vertaalt Lisaboa de theatertekst naar een uniek meertalig, muzikaal en beeldend universum waarbij schoonheid niet geschuwd wordt.

Moeder Courage maakt deel uit van een indrukwekkende reeks van enigmatische vrouwenfiguren in het werk van Lisaboa, zoals de Dulle Griet, Medea, en Yerma.

Wie was Bertolt Brecht?

Bertolt Brecht werd geboren in 1898 in Augsburg en groeide op in een middenklassegezin, waar zijn ouders zijn liefde voor literatuur stimuleerden. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Brecht als medisch dienstverlener opgeroepen, wat hem directe ervaring gaf met de gruwelen van de oorlog. Deze periode had een blijvende invloed op zijn wereldbeeld en later werk, waarin hij vaak kritiek uitte op militarisme en de destructieve gevolgen van oorlog. Na de oorlog begon hij als theatercriticus en toneelschrijver, en in de jaren 1920 verhuisde hij naar Berlijn. Hier kwam hij in aanraking met het marxisme en werd hij sterk beïnvloed door linkse denkers en kunstenaars. Brecht ontwikkelde een groeiende betrokkenheid bij sociale ongelijkheid en de strijd van de onderdrukten, wat een terugkerend thema in zijn werk zou worden. Brecht keerde zich tegen het traditionele theater, dat hij te emotioneel en oppervlakkig vond. In plaats daarvan ontwikkelde hij het episch theater, een stijl die toeschouwers moest aanzetten tot kritisch denken in plaats van passieve emotionele betrokkenheid. Met humor, afstandelijk spel en bevreemding wilde hij de absurde contradicties in de samenleving zichtbaar maken. Het Verfremdungseffekt gebruikte hij om het publiek uit de illusie van het toneelspel te halen en hen te dwingen na te denken over de boodschap van het stuk. In 1933, na de machtsovername door Adolf Hitler, werd Brecht vanwege zijn marxistische overtuigingen en antifascistische houding gedwongen Duitsland te ontvluchten. Bovendien werkte hij samen met Joodse kunstenaars en was hij getrouwd met de Joodse actrice en toneelschrijfster Helene Weigel, wat hem extra kwetsbaar maakte onder het naziregime. Zijn ballingschap bracht hem eerst naar Denemarken, vervolgens naar Zweden en Finland, en uiteindelijk naar de Verenigde Staten. Tijdens deze periode schreef hij een van zijn bekendste werken, Moeder Courage en haar kinderen (1939). In 1947, na de Tweede Wereldoorlog, werd Brecht door de Amerikaanse autoriteiten ondervraagd vanwege vermeende communistische sympathieën. Kort daarna verliet hij de VS en vestigde zich uiteindelijk in Oost-Berlijn, waar hij met steun van de communistische regering het Berliner Ensemble oprichtte. Brecht bleef tot zijn dood in 1956 invloedrijk in de toneelwereld. Zijn ideeën over theater en maatschappij hebben generaties theatermakers en schrijvers geïnspireerd. 

 

German Angst

Duitsland heeft in de afgelopen eeuwen meerdere verwoestende oorlogen meegemaakt en elke oorlog bouwde voort op de trauma’s en onzekerheden van de vorige. Moeder Courage en haar kinderen speelt zich af tijdens de Dertigjarige oorlog (1618-1648) die begon als een religieuze strijd tussen de katholieken en protestanten. Het interne conflict in het Heilige Roomse Rijk groeide snel uit tot een bredere Europese machtsstrijd met inmenging van landen zoals Zweden, Frankrijk, Polen en Spanje. De Dertigjarige Oorlog liet diepe trauma’s achter op Duitsland, zowel fysiek als psychologisch. De langdurige verwoesting, massale sterfte (40% van de bevolking) en extreme wreedheden zorgden voor een collectief trauma dat generaties lang voelbaar bleef. De bevolking was overgeleverd aan rondtrekkende legers en huurlingen die zonder onderscheid plunderden, moorden en verkrachtten. Alles stortte zich in criminaliteit en anarchie, er heerste totale onzekerheid en wantrouwen en de sociale codes veranderden zich voortdurend. Dit historische trauma droeg bij aan het concept van “German Angst”, een term die verwijst naar een diepgewortelde existentiële angst voor chaos en onveiligheid. De herinnering aan de Dertigjarige Oorlog versterkte een defensieve mentaliteit en een neiging tot militarisering als bescherming tegen toekomstige bedreigingen. Duitsland wilde nooit meer slachtoffer zijn. Zelfs eeuwen later was de behoefte aan sterke leiders en een gedisciplineerd leger deels te herleiden tot de ervaringen van deze Duitse ‘oercatastrofe’. Zo beïnvloedde de Dertigjarige Oorlog niet alleen de geopolitieke structuur van Duitsland, maar ook de nationale psyche en het collectieve bewustzijn. De wortels van de Eerste en Tweede Wereldoorlog liggen dan ook in de Dertigjarige Oorlog. De slachtoffermythe werd na WOII volledig omgedraaid, veel Duitsers beschouwden zichzelf als daders, die nooit meer dader willen zijn. Ook vandaag drukt de German Angst zijn stempel op de politieke wereldkaart, denk maar aan de oorlog in Gaza en de komende parlementsverkiezingen in Duitsland.

Moeder Courage als ambigue vrouw

Moeder Courage en haar kinderen (1939) speelt zich af tijdens de Dertigjarige Oorlog en volgt Anna Fierling, beter bekend als Moeder Courage, een marktvrouw die met haar kar door Europa trekt om handel te drijven met soldaten. Ze probeert winst te maken in tijden van oorlog, terwijl ze haar drie kinderen – Eilif, Fromage Suisse en Katrien – bij zich heeft. In een wereld waar onzekerheid, chaos en wantrouwen heersen laat Moeder Courage zich leiden door handelsdrang en hebzucht om zoveel mogelijk profijt uit de oorlog te halen. Haar cynische houding weerhoudt haar om te leren uit haar fouten, voor haar is er geen perspectief op een oorlog die eindeloos lijkt te duren en zo gebonden is aan onvoorspelbare ontwikkelingen. Moeder Courage’s hardnekkige opportunisme leidt uiteindelijk tot het verlies van al haar kinderen. Zo maakt Brecht duidelijk dat kapitalisme geen oplossing biedt voor menselijke ellende, maar het juist in stand houdt

Moeder Courage is een personage afkomstig uit het verhaal Lebenbeschreibung der Ertzbetrügerin und Landstörzerin Courasche ( The Life of Courage: The notorious Thief, Whore and Vagabond) van de Duitse schrijver Grimmelshausen uit 1669. Het vertelt de saga van een jong meisje dat weet te overleven in de Dertigjarige Oorlog door gebruik te maken van haar zogezegde sluwheid en seksuele aantrekkingskracht. Ze wordt geportretteerd als een amorele jongevrouw die van man naar man fladdert, met een opeenvolging van echtgenoten en minnaars, en eindigt haar leven bij een rondtrekkend gezelschap. Grimmelshausen leefde in de 17e eeuw, een periode waarin vrouwen systematisch onderdrukt werden en feminicide hoogtij vierden. Voornamelijk vrouwen zonder gezin, prostituees, alleenstaande moeders en vroedvrouwen werden gewantrouwd en als heks vervolgd. Een heks werd gezien als een promiscue en rebelse vrouw die de katholieke en patriarchale autoriteit ondermijnde. Honderdduizenden vrouwen werden doorheen de 16e en de 17e eeuw gefolterd, verbrand of opgehangen. Bertolt Brecht geeft een andere invulling aan Courage en verruilt het slinkse meisje dat haar seksualiteit in de strijd gooit voor een alleenstaande moeder die gewetenloos handel voert.

Lisaboa Houbrechts concentreert zich in haar enscenering op Moeder Courage (Lubna Azabal) en haar entourage: haar drie kinderen (Pietro Quadrino, Aydin Isleyen en Lisi Estaras), haar twee minnaars zijnde de kok (Koen De Sutter) en de veldprediker (Joeri Happel), en haar deelgenoot Yvette (Laura De Geest). Lisaboa Houbrechts begrijpt Moeder Courage als een ambigue en gelaagd personage, dat zich niet eenvoudig laat doorgronden. Haar verhouding tot vrouwelijkheid, seksualiteit en moederschap is dubbelzinnig en complex: ze beweegt zich tussen zorg en pragmatisme, tussen affectie en afstandelijkheid. Het ambivalente karakter van de vraag of haar kinderen werkelijk haar biologische nakomelingen zijn, wordt versterkt door de keuze om met spelers met geringe leeftijdsverschillen te werken. In een borstenloos korset (ontwerp van Oumar Dicko) werpt Moeder Courage zich, als dominante en onvruchtbare vrouw die niet kan bloeden, op de zorg voor haar onderdrukte dochter Katrien (Lisi Esteras) die niet ophoudt met bloeden. De complexe relatie tussen moeder en dochter eindigt in een iconisch piëta-beeld, ditmaal als rouwende moeder zonder borsten. Lisaboa Houbrechts gaat in haar lezing een stapje verder dan Bertolt Brecht en zoomt sterk in op de inzet van vrouwelijkheid in de oorlogseconomie. Zo is ook Yvette niet enkel sekswerker maar neemt ze als onderhandelaar ook actief deel aan de economische bedrijvigheid. De vrouwen in het stuk zijn niet vrij van onschuld, maar desalniettemin bewust van de specifieke wijze waarop het oorlogsgeweld een vrouwelijk lichaam markeert. De afstand van het publiek tegenover Moeder Courage die Bertolt Brecht wou installeren, mislukte destijds en staat ook vandaag onder druk. De spanning tussen empathie en onbegrip wordt in deze versie op de spits gedreven door de tragische realiteit waar vrouwen zich in het bijzonder toe moeten verhouden, niet uit de weg te gaan. Die blik op vrouwelijke schuld, interseksualiteit en onvruchtbaarheid is een terugkerend thema in het oeuvre van Lisaboa Houbrechts, waar Medea (2023) en Yerma (2024) deel van uitmaken. 

 

Lisaboa Houbrechts’ cyclisch drama

Lisaboa Houbrechts presenteert het politieke stuk als een multidisciplinaire installatie waarin poëtische, metaforische en contemplatieve strategieën centraal staan. Door de toevoeging van Lynchiaanse droomsequenties, versterkt door de muziek van Alain Franco en Aydin Isleyen en het lichtontwerp van Fabiana Piccioli, creëert ze vervreemdende contrasten tussen de scènes, als antwoord op Brecht’s Verfremdungseffekt. In haar hedendaagse enscenering breekt ze het historische tijdsdocument open en creëert een onbestemd en desolaat landschap waarin de theatertekst van Bertolt Brecht plaatsgrijpt. Binnen de tijdloze, filmische setting worden historische en toekomstgerichte referenties met elkaar vervlochten: beelden uit de Dertigjarige Oorlog, de jaren 1930 in Duitsland en de Verenigde Staten, de Koude Oorlog en een dystopische toekomst evoceren een continuüm van conflict en onderdrukking. De verschillende talen op het podium, de personages spreken en zingen in het Frans, Nederlands, Koerdisch en Hebreeuws, benadrukken dat oorlog van alle tijden en plaatsen is. 

De personages verschijnen als nietige wezens die ploeteren in een overspoeld brutalistisch decor, dat hun kwetsbaarheid en onderworpenheid aan de eindeloze en ongrijpbare dreiging van oorlog benadrukt. Een centrale scenografische component is een monumentale, drie meter hoge bal die wordt voortgeduwd en die functioneert als een polyvalent symbool: ze verwijst ondermeer naar Moeder Courage’s kar, naar de kogel die Fromage Suisse (Pietro Quadrino) ombrengt en naar een onheilspellend gezwel dat allerlei wereldgeluiden voortbrengt, van oorlog tot opera. De cyclische baan die de bal aflegt, evoceert de beweging van een klok en van de planeten en weerspiegelt het onontkoombare verstrijken van de tijd maar evengoed de vrouwelijke cyclus. 

Lisaboa Houbrechts kiest er bewust voor om het geweld op een indirecte manier voelbaar te maken, niet via expliciete confrontaties, maar door de constante, onderhuidse aanwezigheid ervan in de scenografie, de beweging en het geluidsontwerp van Alain Franco. De dreiging blijft echter latent aanwezig, waardoor de personages voortdurend in een staat van waakzaamheid verkeren en hun omgeving met argwaan benaderen. Hierdoor wordt de toeschouwer uitgedaagd om de oorlog niet enkel als een historisch fenomeen te beschouwen, maar als een existentiële, cyclisch fenomeen dat diep verankerd ligt in de menselijke conditie. Toch blijft Lisaboa Houbrechts geloven dat niet alle hoop verloren is. Door middel van schoonheid, poëzie en humor brengt ze momenten van lichtheid in de voorstelling, ondersteund door de liederen van de Koerdische muzikant Aydin Isleyen. Daarnaast kiest ze bewust voor een diverse, intergenerationele cast met uiteenlopende achtergronden, ervaringen en artistieke disciplines. Zo delen muzikanten Aydin Isleyen en Alain Franco, als onervaren toneelspelers, het podium met doorgewinterde acteurs zoals Koen De Sutter, Lubna Azabal, Joeri Happel en Laura De Geest en choreografe Lisi Esteras vertaalt haar rol als de stomme Katrien naar een expressieve bewegingstaal. Deze veelvormige samenstelling belichaamt een vorm van hoop: ongeacht afkomst of verleden delen de performers samen het podium om een gemeenschappelijk verhaal te vertellen, en zo de verbindende kracht van theater zichtbaar te maken.

- Dina Dooreman

Ontdek de ploeg

Lisaboa Houbrechts - regisseur
Lisaboa Houbrechts (°1992) is een auteur en regisseur die theater, beeldende kunst, opera en muziek samenbrengt in krachtige en barokke vertellingen. Ze studeerde in 2016 met grootste onderscheiding af aan KASK Drama in Gent en richtte eerder het gezelschap Kuiperskaai op. Haar werk kenmerkt zich door een grote cast, een intense interactie tussen beeld en tekst en een nieuwe blik op historische verhalen. Ze werkte samen met o.a. Guy Cassiers, Alain Platel en Ivo van Hove en maakte indrukwekkende producties zoals Hamlet (2018), waarin ze Gertrude centraal stelde, en Bruegel (2019), een muzikale en caleidoscopische blik op Pieter Bruegel de Oude en zijn tijd. In I Silenti (2021) verbond ze de vergeten Roma-genocide met Monteverdi’s madrigalen, en in Vake Poes; of hoe God verdween (2023) verkende ze de grenzen van het goddelijke en familiegeschiedenis. Dit stuk werd geselecteerd voor het TheaterFestival. In 2023 regisseerde Houbrechts Médée bij de Comédie-Française als jongste regisseur ooit, gevolgd door Yerma (2024) bij Dramaten in Stockholm en Orfeo ed Euridice in Staatsoper Hannover. In 2024-2025 regisseert ze Moeder Courage bij Toneelhuis en KVS. Houbrechts’ werk wordt ondersteund door KVS en Toneelhuis. Sinds 2022 maakt ze deel uit van de artistieke leiding van Toneelhuis, samen met Gorges Ocloo, FC Bergman, Benjamin Abel Meirhaeghe en Olympique Dramatique.
Lubna Azabal als Moeder Courage
Na het volgen van het Koninklijk Conservatorium van Brussel begon Lubna Azabal haar carrière in het theater. In 1997 kreeg ze haar eerste rol voor de camera in de korte film van Vincent Lannoo, J’adore le cinéma. Vandaag de dag heeft ze in meer dan 70 films gespeeld en bijna 18 acteerprijzen gewonnen. Haar eclectische en gedurfde filmografie omvat internationale producties zoals Paradise Now van Hany Abu-Assad (Golden Globes 2005 voor Beste Buitenlandse Film), Tel Aviv on Fire van Sameh Zoabi, Body of Lies van Ridley Scott, Incendies van Denis Villeneuve en Le bleu du caftan van Maryam Touzani. Internationaal geprezen, won ze de Lifetime Achievement Award op het Medfilm Festival in Rome in 2024, evenals de Best Actress prijs op het Tallin Festival in Estland voor Amal: A Free Spirit van Jawad Rhalib, en de “Best International Actress” prijs bij de Dias del cinè Awards 2025 in Madrid, ook voor Amal. In 2024 speelde ze mee in de tweede speelfilm van Morgan Simon, Une vie rêvée, samen met Valeria Bruni-Tedeschi en Félix Lefebvre. Dit jaar speelt ze samen met Megan Northam in de multi-winnende film Rabia van de Duitse regisseur Mareike Engelhardt. In het theater werkte ze met de regisseur Frédéric Bélier-Garcia naast Niels Arestrup (Théâtre du Rond-Point), actrice en regisseur Irina Brook (Théâtre de l’Atelier) en in 2019 met regisseur en toneelschrijver Wajdi Mouawad in Fauves bij Théâtre de la Colline.
Lisi Estaras als Katrien
Lisi Estaras (1971, Córdoba, Argentinië) koos ervoor om zich volledig aan dans te wijden na een professionele dansopleiding, gecombineerd met studies in sociaal werk. Dankzij een beurs studeerde ze aan de Rubin Academy of Music and Dance in Jeruzalem. Kort daarna trad ze toe tot de Batsheva Dance Company in Tel Aviv. Lisi verhuisde naar Europa en begon haar carrière bij les ballets C de la B en Alain Platel, waar ze meer dan 20 jaar actief was als danseres en choreografe binnen het collectief. Ze creëerde onder andere Patchagonia, The Gaza Monologues, Primero-Erscht, Dance Danse... Daarnaast maakt Lisi choreografieën voor theaterproducties en werkt ze als coach voor andere artiesten en gezelschappen. In 2017 richtte ze haar eigen gezelschap op: MonkeyMind Company, gevestigd in Gent. Ze creëerde onder meer: MONKEYMIND met Platform K, The Jewish Connection Project, Sonico en A bigger thing met Opera Ballet Vlaanderen. Voor haar 50e verjaardag maakte Lisi de solovoorstelling #THISISBEAUTY. In 2023 trad ze op in R.I.S.A., een productie van KVS, geregisseerd door Jr.cE.sA.r., en in 2024 in What we can do together, waarin dansers met verschillende vaardigheden uit Europa en Afrika samenwerkten.
Laura De Geest als Yvette
Laura De Geest (Anderlecht, 1994) studeert in 2017 af aan de acteursopleiding van de Toneelacademie Maastricht en woont sindsdien in Amsterdam. Daar speelde ze o.a. in producties van Eline Arbo, Laika, Frascati, Toneelschuur, Oostpool, Guy Cassiers, Via Rudolphi en ITA. Sinds 2021 maakt ze deel uit van het kernteam van de acteursopleiding van Maastricht. Daarnaast maakt en schrijft ze ook eigen werk. Ze was te zien in de Vlaamse televisiereeks Roomies waarvoor ze werd genomineerd voor een Ensor.
Koen De Sutter als de kok
Koen De Sutter is een Belgische acteur en regisseur. Hij studeerde in 1990 af aan Studio Herman Teirlinck in Antwerpen. Sinds de jaren 90 heeft hij opgetreden bij vrijwel elk theater en theatergezelschap in Vlaanderen. In 1991 werd hij artistiek leider van Theater Zuidpool, waar hij talrijke producties creëerde, waarvan sommige tournees maakten door België, Nederland, Frankrijk en vele andere landen. Sinds 2025 is hij verbonden aan de drie grote Vlaamse stadstheaters (NTGent, Toneelhuis en KVS) en zet hij zijn carrière zelfstandig verder. Hij speelt zowel klassieke teksten (Shakespeare, Racine, Montaigne, Büchner, Goethe, Ibsen, Strindberg, Beckett, Dylan Thomas, enz.) als hedendaagse werken (Martin McDonagh, Tom Lanoye, Hugo Claus, enz.). Als acteur is hij te zien in films (Thomas Vinterberg, Tim Mielants, enz.), televisieseries (Cordon, De Twaalf) en theaterproducties van Dimiter Gotscheff, Guy Cassiers, Carme Portaceli, Milo Rau en vele anderen. In 2025 zal hij te zien zijn in Mary Stuart aan de Comédie de Reims.
Joeri Happel als de veldprediker
Pietro Quadrino als Fromage Suisse
Na zijn studie politieke wetenschappen aan de Universiteit La Sapienza in Rome begon Pietro Quadrino zijn carrière als theateracteur. Hij verhuisde naar Parijs, waar hij afstudeerde aan de AIDAS, onder leiding van Carlo Boso, met een specialisatie in de Commedia dell'Arte. In 2012 trad hij toe tot het Nationaal Theater van Rome. In datzelfde jaar sloot hij zich aan bij het theater-dansgezelschap Troubleyn/Jan Fabre, waar hij hoofdrollen vertolkte in verschillende prijswinnende producties, zoals Mount Olympus 24h – to glorify the cult of Tragedy, in enkele van de belangrijkste theaters en festivals in Europa, Amerika en Azië. In 2016 werkte hij bij het Nationaal Theater van Venetië, onder de regie van Alex Rigola. In 2019 sloot hij zich aan bij het gezelschap van Angélica Liddell. Tijdens zijn carrière werkte Pietro Quadrino ook samen met internationaal gerenommeerde regisseurs zoals Ariane Mnouchkine, Peter Brook, Jan Lauwers, Omar Porras en verschillende jongere theatergezelschappen. In 2016 richtte hij zijn eigen gezelschap Post Scriptum Company op, waarmee hij theaterproducties (L'Uomo Rivoltato 2016, Jungle Dream 2017), video-art (Oh my girl! 2018) en films (Algot & Claes 2022) creëerde. In 2021 maakte hij de voorstelling Twelve voor het Kelim Center of Choreography in Tel Aviv. In 2019 lanceerde Pietro Quadrino de literaire beweging Pyropoëzie in Brussel, waar hij zich vestigde. Momenteel speelt hij in de nieuwste Troubleyn/Jan Fabre-productie Peak Mytikas (On top of Mount Olympus), een voorstelling van acht uur.
Aydın İşleyen als Eilif
Aydın İşleyen werd geboren in de wijk Konak in Izmir, Turkije, als jongste kind van een Koerdische familie. Geïnspireerd door zijn vader besloot Aydın al op jonge leeftijd om muzikant te worden. Vanwege politieke redenen werd hij van school gestuurd, wat zijn liefde voor muziek alleen maar versterkte. Op 19-jarige leeftijd vond hij het te moeilijk om Koerdische kunst in Turkije uit te oefenen, dus verhuisde hij in 2014 naar Noord-Syrië. Een jaar later keerde hij terug naar Turkije, waar hij zijn artistieke leven onder aanzienlijke beperkingen voortzette. Hij werd door de Turkse politie gearresteerd en tot één jaar gevangenisstraf veroordeeld. Na zijn vrijlating verhuisde hij naar Athene, waar hij zijn artistieke praktijk voortzette. Het was in deze tijd dat hij Lisaboa Houbrechts ontmoette en haar zijn levensverhaal deelde. Via zijn kunst kan hij nu met haar samenwerken. Momenteel woont en werkt hij op het Griekse eiland Rhodos.
Alain Franco als de militairen (de adjudant, de generaal, de sergeant en de soldaat)
Alain Franco, geboren in Antwerpen, studeerde piano en muziektheorie en behaalde een post-masterdiploma in de 20e-eeuwse muziekwetenschap aan het Ircam-Ehess Instituut in Parijs. Zijn interesse in hedendaagse muziek, zowel als pianist en dirigent, leidde tot samenwerkingen met belangrijke ensembles en musici in heel Europa. Hij heeft geleidelijk een authentieke en specifieke reflectie ontwikkeld op representatie en performance, met een bijzondere focus op 'muzikale dramaturgie'. Dit resulteerde in artistieke samenwerkingen met choreografen, performers en theatermakers zoals Meg Stuart, Romeo Castellucci, Jan Lauwers, Anne-Teresa de Keersmaeker, Isabelle Schad, Karim Bel Kacem, Daniel Linehan, Thomas Vantuycom, Maud Blandel, Pierre Droulers, Deufert & Plischke, Benjamin Vandewalle, Elisabeth Borgermans, Etienne Guilloteau, Mirte Bogaert, Igor Shyshko, Michael De Cock en Silvia Costa. Recente projecten zijn onder andere Forêt (Rosas / Anne-Teresa de Keersmaeker / Louvre Parijs), L'Alquimista (Michael De Cock / TNC), The Timeless Moment (Silvia Costa / Staatsoper Berlijn), The Goldberg Variations (Rosas / Anne-Teresa de Keersmaeker), Nouveau Monde (Nicolas Klotz / Elisabeth Perceval), Y (Ruhrtriennale / Rosas) en In This Time (Tale Dolven / Rimi Art Center).
Fabiana Piccioli - lichtontwerper
Na haar studie filosofie aan de Universiteit La Sapienza in Rome, gevolgd door een korte Europese carrière als danseres, leerde Fabiana Piccioli productiemanagement tijdens haar werk bij het Romaueropa Festival. In 2005 trad ze in dienst bij Akram Khan Company als technisch directeur en begon ze zich te ontwikkelen als lichtontwerper. Als freelance licht- en decorontwerper sinds 2014, heeft Fabiana werk gecreëerd voor Royal Opera House, Royal Danish Opera, Teatro La Scala, Scottish Opera, Opera National du Rhin, Opera de Lille, National Irish Opera, Paris Opera Ballet, Ballet de Lyon, Goteborg Ballet, Finnish National Ballet, Royal Ballet of Flanders, English National Ballet, Stuttgart Ballet, Hannover Ballet, Les Ballets de Monte Carlo, New York City Ballet, Sadlers Wells, Royal Court, Comédie Française, Theatre de la Ville Paris, Theatre des Champs Elysées, en Schaubühne Berlin, het Spoleto Festival, en het Salzburg Easter Festival onder anderen. Tot Fabiana's medewerkers behoren choreografen Akram Khan, Sidi Larbi Cherkaoui, Damien Jalet, Gregory Maqoma, Johan Inger, Imre en Marne van Opstal, Aakash Odedra, Aditi Mangaldas, Yang Liping, Kim Brandstrup, en Jeroen Verbruggen, theaterregisseurs Romeo Castellucci, Luca Marinelli, Guy Cassiers, Lisaboa Houbrechts en Katie Mitchell, en operaregisseurs Oliver Mears, John Fulljames, Antony McDonald en Philipp Himmelmann. Fabiana woont momenteel in Rome en heeft drie Knight of Illumination Awards gewonnen, waaronder twee voor dans: iTMOi van Akram Khan en “Echoes” van Aakash Odedra, en een voor opera: “Eugene Onegin” van Oliver Mears. Haar laatste prijs is de Danza & Danza Prijs voor haar locatiespecifieke belichting van “Die Seele am Faden/Soul Threads” van Friedemann Vogel en Thomas Lempertz.
Oumar Dicko - kostuumontwerper
Oumar Dicko (Gent, 1997) is een Belgische en Malinese ontwerper, performer en dichter. Hij studeerde in 2020 af als master in Fine Arts Fashion aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Gent en werkt momenteel in België en presenteert zijn werk in heel Europa en West-Afrika. Hij nam o.a. deel aan verschillende modeweken in Parijs, Abidjan, Dakar. Door zijn achtergrond als danser en ervaringen in verschillende domeinen laveert hij vloeiend tussen verschillende kaders. Zijn laatste project in het theater was als performer en kostuumontwerper voor het gezelschap BLOET van Jan Decorte en Sigrid.

Beeldmateriaal

Dune: Part Two (2024) van Denis Villeneuve
Dune: Part Two (2024) van Denis Villeneuve
Helene Weigel, de vrouw van Bertolt Brecht, als Moeder Courage in de filmadaptatie (1961)
Helene Weigel, de vrouw van Bertolt Brecht, als Moeder Courage in de filmadaptatie (1961)
De Hootijd (1565) van Pieter Bruegel de Oudere
De Hootijd (1565) van Pieter Bruegel de Oudere
Stalker (1979) van Andrei Tarkovsky
Stalker (1979) van Andrei Tarkovsky
Fantasy (1896) van Hugo Simberg
Fantasy (1896) van Hugo Simberg
Ontwerp voor korset van Moeder Courage door Oumar Dicko
Ontwerp voor korset van Moeder Courage door Oumar Dicko
Vrouw met dood kind (1903) van Käthe Kollwitz
Vrouw met dood kind (1903) van Käthe Kollwitz

Credits

tekst BERTOLT BRECHT originele titel Moeder Courage en haar kinderen regie LISABOA HOUBRECHTS dramaturgie DINA DOOREMAN, ERWIN JANS acteurs LUBNA AZABAL, KOEN DE SUTTER, JOERI HAPPEL, AYDIN ÌşLEYEN, ALAIN FRANCO, LAURA DE GEEST, LISI ESTARAS, PIETRO QUADRINO originele muziek PAUL DESSAU muziekarrangement, aanvullende muziek & geluidsontwerp Alain Franco uitvoering muziek ALAIN FRANCO & AYDIN ÌşLEYEN zang en saz AYDIN ÌşLEYEN De volgende liederen van Paul Dessau uit Moeder Courage en haar kinderen zullen zonder muzikale begeleiding gezongen worden MON CAPITAINE – CHANSON DE MÈRE COURAGE, LA CHANSON DE LA GRANDE CAPITULATION, LA CHANSON DE LA FRATERNISATION ET DE ULM À METZ kostuums OUMAR DICKO lichtontwerp FABIANA PICCIOLI scenografie LISABOA HOUBRECHTS & RALF NONN productiemanager ELLA DE GREGORIIS toneelmeester CARLO BOURGUIGNON lichttechniek MARGARETA ANDERSEN geluidstechniek BRECHT BEUSELINCK BOVENTITELING INGE FLORE VERTALING en Français: Irène Bonnaud (Bertolt Brecht est publié et représenté par L’ARCHE – éditeur & agence théâtrale. www.arche-editeur.com), in het Nederlands: Gerrit Kouwenaar. Hebrew : Amit Lebleng. Kurdish : Aynur Bozkurt. stagiair assistent regie DAAN HAEVERANS & LUDWIG SANDER productie KVS & TONEELHUIS coproductie THÉÂTRE DE LIÈGE, LE PHÉNIX-SCÈNE NATIONALE DE VALENCIENNES, THÉÂTRE DE LA VILLE PARIS, PERPODIUM met de steun van THE TAXSHELTER OF THE BELGIAN FEDERAL GOVERNMENT VIA CRONOS INVEST, THE FLEMISH COMMUNITY & REGIO HAUTS-DE-FRANCE