(Reckless Idiots Seeking for Absolution)
Wat kan dialoog teweegbrengen, in een decor waar cynisme de lach verdreef? In een stad waar angsten en verslavingen sterkere krachten lijken dan dat wat ons verbindt. In dit absurde universum dat door social media gedirigeerd wordt, is iedereen zijn eigen held geworden. Temidden van deze idiote idolatrie, breit Jr.cE.sA.r een sluitstuk aan zijn heldenreeks.
In R.I.S.A. (Reckless Idiots Seeking for Absolution) gaat een carnavaleske stoet aan spelers, schrijvers, muzikanten het verzet aan met de lach. Join the revolution with a smile. De wereld ligt aan onze glimlachende voeten, we schateren hem samen tegemoet.
Junior Mthombeni
Junior Mthombeni is theatermaker, acteur en muzikant. Sinds 2009 laat hij zich als artistiek leider van het SINcollectief, met wie hij felgesmaakte voorstellingen creëerde als Troost (met het hiphopcollectief NoMoBS), Rumble in da Jungle en Reizen Jihad.
Daarnaast is hij als maker actief in het collectief Jr.cE.sA.r, samen met Fikry El Azzouzi en Cesar Janssens. Zij tekenden voor de succesvoorstellingen Malcolm X (“breekpunt in de Vlaamse theatergeschiedenis” - De Standaard) en Drarrie in de Nacht (“coole splinterbom”, eveneens volgens De Standaard). Samen met artistiek leider van KVS Michael De Cock regisseerde hij de Brel-adapatie van L’Homme de La Mancha, naar het boek Don Quichot van Miguel de Cervantes. Ook deze voorstelling werd enthousiast onthaald: "Een bom. Explosieve regie. Onverwacht, poëtisch, en met een magistrale finale”, aldus RTBF.
Zijn werk als regisseur biedt een theatrale interpretatie van hete hangijzers uit de actualiteit, zoals Syriëstrijders of hangjongeren, maar onderzoekt evengoed de hedendaagse betekenis van inspirerende figuren, bewegingen en evenementen uit het (recente) verleden zoals Malcolm X, Muhammad Ali en Winnie Madikizela Mandela.
In samenwerking met een multi-etnische cast vat Mthombeni de grootstedelijke context in eigentijds muziektheater, met invloeden van urban arts en muziektradities uit alle windstreken.
Van jongs af stond hij zelf op de scène als muzikant, zanger en acteur. Hij werkte o.a. met Tone Brulin in de KNS en Alida Neslo bij De Nieuwe Amsterdam, en trad jarenlang op met bands als Afrobeat Association, El Tattoo Del Tigre, African Jazz Pioneers en de Internationals.
In het voorjaar van 2020 bracht Junior Mthombeni de voorstelling Dear Winnie, een bijzonder persoonlijk verhaal dat hoge ogen gooide en in meerdere landen speelde. Als eerbetoon aan zijn vader, een voormalig ANC-verzetsstrijder, en aan diens vertrouwenspersoon Winnie Mandela, maakte hij deze muzikale voorstelling over de aanstekelijke kracht van uitzonderlijke figuren. Datzelfde jaar ging het collectief Jr.cE.sA.r dieper in op zijn muzikale roots (die het al bij eerdere voorstellingen als Malcolm X had benut) met de voorstelling Sangoma Flight, een swingende combinatie van soul en blues.
In september 2021 daverde KVS op zijn fundamenten door de 'lawine aan impulsen' die Who's Tupac?was, een ongewone talentenjacht in navolging van Tupac Amaru Shakur. En in december 2021 ging de voorstelling Vaderlandloos in première, een emotioneel relaas van zijn familiegeschiedenis.
Momenteel timmert Junior Mthombeni, samen met zijn kompanen bij Jr.cE.sA.r, aan de voorstelling R.I.S.A. (Reckless Idiots Seeking for Absolution), een ode aan de lach en de revolutionaire kracht ervan, met première in maart 2024.
Fikry El Azzouzi
Fikry El Azzouzi is auteur, bekend van zijn columns voor o.a. De Morgen en De Standaard, romans en theaterteksten. Zijn debuut Het Schapenfeest verscheen in 2010 en werd lovend ontvangen. In 2014 volgt de roman Drarrie in de nacht, die in verschillende talen werd vertaald en een nominatie voor de Gouden Uil in de wacht sleepte. In Duitsland werd Drarrie in de nacht een heuse bestseller en de Spaanse vertaling gooide hoge ogen in Latijns-Amerika.
El Azzouzi schreef ondertussen al een tiental theatervoorstellingen en reef er verschillende prijzen mee binnen. Zo won hij met de theatertekst IJdele dagen de auteursprijs voor podiumkunsten. En zowel voor de theatertekst Reizen Jihad als voor de roman Drarrie in de nacht ontving El Azzouzi in 2015 de Arkprijs van het Vrije Woord. Met zijn gezelschap Jr.cE.sA.r maakte hij de voorstelling Malcolm X, die als theatergeschiedenis bestempeld werd, en Drarrie in de nacht, een herwerking van het gelijknamige boek.
Met Alleen Zij breidde hij het slotstuk aan de trilogie Het Schapenfeest, Drarrie in de nacht en Alleen Zij. In 2019 verscheen zijn laatste roman De Beloning. In 2021 ontving hij de Ultima voor Letteren, een cultuurprijs van de Vlaamse gemeenschap, voor zijn literair en theateroeuvre.
In het najaar van 2019 creërde hij samen met het gezelschap JR.Ce.SaR Dear Winnie,: een muzikale voorstelling over de aanstekelijke kracht van uitzonderlijke figuren, in het spoor van Winnie Mandela. In het voorjaar van 2020 ging deze veelbesproken voorstelling in KVS in première; ze speelde uiteindelijk in meerdere landen. In het najaar van 2021 kwam het collectief met Who’s Tupac?, een wervelende mix van hiphop en theater over de beroemde rapper.
Momenteel werkt Fikry El Azzouzi aan de tekst van R.I.SA. (Reckless Idiots Seeking for Absolution), een ode aan de lach en de revolutionaire kracht ervan. De première van R.I.S.A. zal op 14 maart 2023 plaatsvinden. Daarnaast zetelt hij in 2023 in de raad van advies voor Theater aan Zee en gaat hij zo, samen met hersenwetenschapster Louisa Bogaerts, dieper in op de vragen wat ons als mensen raken kan.
Cesar Janssens
Cesar Janssens is autodidact multiinstrumentalist, componist, en behoort tot de muzikale top van België.
De eerste band waarbij hij speelde, The Kids, verwierf wereldfaam. Hij was lange tijd de vaste drummer van Raymond van het Groenewoud en speelde als sessiemuzikant en live begeleider met tal van artiesten (Roland, Helmut Lotti, Bart Peeters, Kommil Foo, Ronny Mosuse…). In de theaterwereld verraste hij met eigenzinnige composities en soundscapes voor o.a. Reizen Jihad (SinCollectief) en Hannibal (t,arsenaal Mechelen). Samen met Junior Mthomeni en Fikry El Azzouzi vormt hij het collectief Jr.cE.sA.r, waarmee hij de theatervoorstellingen Malcolm X, Drarrie in de nacht, Dear Winnie, en Who's Tupac? op de planken bracht.
De R.I.S.A. playlist
La Violencia — Agarrate Catalina
Colombina — Jaime Roos
El ‘Credo’ — Juan Carlos Aragón
R.I.S.A. - Enrique Kike Noviello en Jesus Bienvemido (Original song)
VC-peut - Cesar Janssens (Original song)
Tango Philip - Cesar Janssens (Original song)
Crazy hup - Cesar Janssens (Original song)
Mooi maar soms ook niet - Cesar Janssens (Original song)
Ontdek de ploeg
Lexicon
Murga
Een Murga is een hedendaagse straatfanfare die werkt rond muziek, dans, woord en kostuum en verbonden is met een straat, buurt of omgeving. Het concept is ontstaan in Latijns-Amerika. “Murga” is tegelijkertijd het woord voor het specifieke muziekgenre als voor de groep die het uitvoert. Elke Murga is anders. Een Murga geeft de identiteit van de groep weer en maakt gebruik van de individuele talenten van de deelnemers. Binnen een Murga kan en mag alles. Alle stijlen zijn toegelaten en letterlijk iedereen kan meedoen.
Carnaval de Cádiz
Carnaval de Cádiz is het grootste carnaval van het Iberisch Schiereiland en één van de beroemdste carnavals ter wereld. Karakteristiek voor het carnaval van Cádiz zijn de creatieve kostuums, geestige woordspelingen en de scherpe kritiek op prominenten en politici.
Bombo con Platillo
Een typisch Murga-instrument. Een basdrum met klankschaaltje erbovenop.
Pachamama
Pachamama (van het quechua pacha: aarde en mama: moeder, dus letterlijk vertaald “Moeder Aarde”) is de belangrijkste godheid voor de inheemse bevolking van de centrale Andes van Zuid-Amerika. Pachamama wordt omschreven als “ze is de Aarde in een diepe zin, bovennatuurlijk; ze is dat van hieronder, maar niet de grond of de geologische aarde, evenmin de christelijke hemel, ze is de kosmografische hemel. Pachamama is alles, ze verklaart alles. Pachamama is geen eigenlijke scheppende, wel een beschermende godheid; ze beschermt de mens, ze maakt het leven mogelijk en begunstigt de vruchtbaarheid.
Tarot
De Tarot is een kaartspel van achtenzeventig kaarten, dat vanaf het midden van de vijftiende eeuw in verschillende delen van Europa werd gespeeld. Tarotkaarten worden in een groot deel van Europa gebruikt als een vorm van kaartspel, dus gewoon als amusement. In Engelstalige landen is dit soort spellen grotendeels onbekend. Tarotkaarten worden daar hoofdzakelijk gebruikt voor waarzeggerij en andere esoterische toepassingen.
Credits
EEN VOORSTELLING VAN Jr.cE.sA.r (Junior Mthombeni, Cesar Janssens, Fikry El Azzouzi) REGIE Junior Mthombeni MUZIEK Cesar Janssens DRAMATURGIE Gerardo Salinas SCENOGRAFIE Stef Stessels CHOREOGRAFIE Junior Mthombeni, Lisi Estaras KOSTUUMONTWERP Marie Szersnovicz CREATIE & PERFORMANCE Tom Van Landuyt, Nina Plantefève-Castryck, Alex Akuete, Junior Akwety, Priscilla Adade, Lisi Estaras, Jesús Bienvenido, Enrique Noviello, Ria Verlinden, Gwen Cresens, Mirko Banovic, Cesar Janssens, Fikry El Azzouzi, Junior Mthombeni, Gerardo Salinas PRODUCTIE KVS COPRODUCTIE Festival Iberoamericano de Teatro De Cádiz (Fit), Perpodium MET DE STEUN VAN The Taxshelter Of The Belgian Federal Government Via Chronos Invest, Centro Cultural Recoleta (Buenos Aires), Secretaría De Cultura De La Ciudad De Montevideo, Embajada de España en Bélgica, Spain Arts & Culture