KVS
© Danny Willems

PUNKT

Bahar Temiz / KVS
vr 02.09.2022 - za 21.01.2023
02.09.2022
-
21.01.2023

Na het wonderlijke ICE, waarin choreografe Bahar Temiz op de stappen van de eerste poolreizigers terugkeerde, richt ze haar blik nu omhoog. Voor haar nieuwste creatie PUNKT neemt ze de verhalen van de eerste ballonvaarders als vertrekpunt voor haar choreografie. De mens heeft er altijd van gedroomd om zijn vleugels te kunnen spreiden. En toch was hoogtes bereiken een evolutionair proces. Vliegen betekende in het begin een paar meter van de grond komen, een paar seconden lang. Met behulp van technologie konden mensen steeds hoger en hoger komen, en zo een steeds grotere afgrond onder hun voeten ervaren. 

De eerste luchtfoto, genomen door de luchtvaarder Nadar, opende een volledig nieuw perspectief rond hoe mensen de ruimte ervaarden. Zijn gezichtspunt – vanuit een hoger punt in de ruimte, een specifiek punt in de tijd – was de start van een nieuw tijdperk. In zijn roman Levels of Life, heeft Julian Barnes het over dit moment als een keerpunt voor de menselijke cognitie. Het perspectief van bovenaf liet ons toe om beter naar onze levens en onszelf te kijken, alsof het oppervlak van de planeet een soort spiegel werd waarin we onszelf gereflecteerd zagen. Hoogte bracht de mogelijkheid van diepte met zich mee op een manier die voordien nooit had bestaan. 
 
Hoogte en diepte zijn zowel een kwestie van perspectief (een gezichts/standpunt) als van schaal. De schilder en theoreticus Wassily Kandinsky vraagt zichzelf af wanneer een punt ophoudt een punt te zijn. Waar liggen de grenzen van het punt? Uitwendig gezien kan het punt gedefinieerd worden als de kleinste elementaire vorm, maar deze definitie is niet exact. Het is moeilijk om de exacte grenzen van het concept ‘kleinste vorm’ vast te pinnen. Het punt kan groeien en het volledige grondvlak onopgemerkt beslaan, maar waar ligt dan de grens tussen het punt en het vlak? 

In PUNKT dolt een trio van performers met het idee te kunnen vliegen. Bahar Temiz bewandelt, samen met Amanda Barrio Charmelo en Igor Shyshko, de lijnen tussen dans en beeldende kunst, en onderzoekt zo thema’s als elevatie, expansie, lucht, adem en veranderende perspectieven. Terwijl ze hoogtes verkennen binnen de beperkingen van hun lichaam, laten hun stemmen hen toe om buiten hun lichaam te treden, de ruimte in. Sounddesigner Charo Calvo ontwikkelde het idee van 3.1. luidsprekers en vergroot zo het geluidsveld rondom het publiek. Het extreme spectrum van de muziek versterkt het idee van de vrije val en zwaartekracht. De scenografie van Pol Matthé introduceert de ‘kleinste elementaire vorm’ door een hoek te creëren, een punt waar drie grondvlakken elkaar kruisen. Afgetekend tegen de soundscape en scenografie wordt PUNKT een uitgekiend spel van hoogtes en laagtes. De drie lichamen verhouden zich tot de metaforische ruimte vol lijnen en punten op een manier dat elk punt zowel een begin als een eind markeert. 

Beeld je in 

Een stip in de ruimte die niemand ziet 
Een stip die geleidelijk uitdijt
Totdat iedereen hem kan zien 
Een elastische stip die blijft groeien 
Een stip die geen stip meer is 
Maar een bal, die zichzelf regenereert 
Een ballon die eindeloos kan uitzetten
Of die elk moment kan ploffen?

(© Bahar Temiz)

Extra

Elke avond geeft onze publiekswerker om 19.30 uur een gratis inleiding. We duiken in enkele van Bahar Temiz's inspiratiebronnen voor deze voorstelling en lezen citaten van Julian Barnes, Jules Verne en Wassily Kandinsky. De taal van de inleiding (EN, NL of FR) zal afhangen van de meerderheid die aan tafel wordt gesproken - met simultaanvertalingen waar nodig.

Credits

Igor Shyshko

Bahar Temiz

Amanda Barrio Charmelo

Charo Calvo

Credits

CONCEPT & CHOREOGRAFIE / CONCEPT & CHORÉGRAPHIE / CONCEPT & CHOREOGRAPHY Bahar Temiz CHOREOGRAFIE & PERFORMANCE / CHORÉGRAPHIE & INTERPRÉTATION / CHOREOGRAPHY & PERFORMANCE Amanda Barrio Charmelo, Igor Shyshko, Bahar Temiz DRAMATURGIE / DRAMATURGY Dina Dooreman SCENOGRAFIE & LICHTONTWERP / SCÉNOGRAPHIE & CONCEPTION LUMIÈRE / SCENOGRAPHY & LIGHTING DESIGN Pol Matthé GELUIDSONTWERP EN ORIGINELE MUZIEK / CONCEPTION SON ET MUSIQUE ORIGINAL / SOUND DESIGN AND ORIGINAL MUSIC Charo Calvo KOSTUUMONTWERP / CONCEPTION COSTUMES / COSTUME DESIGN Jot Fau ARTISTIEK ADVIES / CONSEIL ARTISTIQUE / ARTISTIC ADVICE Marc Vanrunxt STEM & RITME COACHING / COACHING VOCALE & RYTHMIQUE / VOICE & RHYTHM COACHING Briana Ashley Stuart TECHNISCH DIRECTEUR / DIRECTEUR TECHNIQUE / TECHNICAL DIRECTOR Nele Verreyken TECHNISCHE PRODUCTIE & TONEELMEESTER / PRODUCTION TECHNIQUE & REGIE DE PLATEAU / TECHNICAL PRODUCTION & STAGE MANAGER Lieven Symaeys TECHNIEK / TECHNIQUE Margareta Andersen (licht/lumières/lighting), Bram Moriau (geluid/son/sound) PRODUCTIELEIDING / DIRECTEUR DE PRODUCTION / PRODUCTION DIRECTOR Nadia El Mahi PRODUCTIE / PRODUCTION KVS COPRODUCTIE / COPRODUCTION Perpodium RESIDENTIES / RÉSIDENCES / RESIDENCIES KVS, Tanzbuero Salzburg, Montpellier Danse as part of the residency at the Agora, cité internationale de la danse, with the support of the BNP Paribas Foundation. MET DE STEUN VAN / AVEC LE SOUTIEN DE / WITH THE SUPPORT OF Tax Shelter measure of the Belgian Federal Government via Cronos Invest