Sea of Silence
Ik – een vrouw, een migrant, een eenzaat, een moeder, een dochter, een zuster. Ik – een vrouw, gedreven door een hogere kracht, door het verlangen naar iets beters, door de nood aan meer zuurstof, de nood om te vluchten, om aan te komen, om een minder vijandige thuis te vinden, gedreven door de nood om volkomen ontmoedigd te raken en mezelf uit de brokstukken herop te bouwen. Niets heeft een naam, alles is gedefinieerd. Niets is gekend; alles werd gereconstrueerd. Toen ik vluchtte, bij het krieken van de dag, gaf mijn moeder me een zak zout: “Hou deze altijd bij je, verborgen onder je kleren. Het zal je beschermen en de kwade geesten weren. Je kunt het altijd gebruiken om voedsel te bewaren, het kan je leven redden.”
Tamara Cubas leeft en werkt in haar geboorteland Uruguay. Ze behaalde een bachelor in Visuele Kunst aan de National School of Fine Arts Institute aan de Universiteit van de Republiek Uruguay. Daarnaast heeft ze een masterdiploma in Kunst en Technologie dat ze aan de School of Arts in Utrecht behaalde. Ze won er eveneens een EMMA Award in de categorie Image & Technology. In Montevideo studeerde ze tevens hedendaagse dans aan de Contradanza School.
Binnen haar podiumkunstenpraktijk ontwikkelde Cubas twee onderzoekslijnen. Binnen de eerste lijn gaat ze na hoe het performatieve lichaam constant op zoek is naar lichaamsautonomie, gebaseerd op haar eigen concepten zoals de Aesthetics of Precarity. Ze onderzoekt de kracht van Latijns-Amerikaanse lichamen, die volgestouwd zijn met herinneringen, geschiedenis, specifieke ervaringen en hun constante queeste naar dekolonisatie (Cannibal Series 2019/ Anthropophagic Trilogy 2017/ Puto Gallo Conquistador 2016).
De tweede lijn verwijst naar de Ander en daarbinnen ontwikkelt ze projecten met niet-artistieke bevolkingsgroepen en gemeenschappen. Binnen deze strekking zijn de terugkerende thema’s geschiedenis, het thuisland, macht, politiek, interpersoonlijke relaties, heterogeniteit en tegenspraak (Lost Acts of Love 2011/Multitude 2014/ La Brisa 2016/ en de huidige projecten Trilogy of Time en Sea of Silence). Ze onderzoekt hoe haar en andermans persoonlijke verhalen als een strategie kunnen worden gebruikt om het Officiële verhaal te contrasteren en tegen te spreken. Ze ontwikkelt haar projecten in samenwerking met dramaturgen zoals Gabriel Calderón en andere schrijvers.
Credits
A creative research and development held between Kunstencentrum Vooruit and KVS in Belgium and in Spain at Cádiz Iberoamerican Arts Festival (FIT).