Het is voor Alesandra Seutin niet de eerste keer dat ze in KVS neerstrijkt. Met haar gezelschap Vocab Dance creëert ze visueel verbluffende stukken die tot nadenken stemmen over sociale, politieke en economische kwesties. In 2019 deed zij KVS reeds aan met de voorstelling Giant, en eind 2019 maakte ze deel uit van de cast én was ze choreograaf bij Dear Winnie. En dit keer krijgt ze carte blanche.
In het eerste deel van de avond krijg je twee soloperformances te zien:
Ta(m)bu - Junadry Leocaria
Met haar groei als performer en als mens begint Junadry steeds beter te begrijpen hoe belangrijk de verborgen culturele geschiedenis van Curaçao is, haar eigen geschiedenis. De afgelopen jaren creëerde ze meerdere werken vol zeggingskracht die niemand onberoerd laten.
Junadry’s voorouders hebben haar gezegend met haar muzikaliteit, creativiteit, kracht, maar vooral ook haar vermogen zich te uiten via dans. Het dansen, zingen en spelen van tambú was ooit verboden, een taboe. Met de solo Ta(m)bu eert ze haar voorouders door terug te gaan naar haar roots en de schoonheid van haar culturele erfgoed op geheel eigen wijze te delen.
Junadry Leocaria (Willemstad, 1985) is een opvallende verschijning in het Nederlandse theaterlandschap. Haar professionele danscarrière startte op 18-jarige leeftijd bij ISH Dance Collective waar ze haar liefde voor theater en de podiumkunsten ontwikkelde. Junadry is gespecialiseerd in waacking, een stijl die met karakters, emoties en expressie speelt. De laatste jaren werkt Junadry ook als choreograaf, coach en docent. Ze choreografeerde o.a. voor Festival Classique, ITA, Holland Dance Festival en Korzo. Junadry is een getalenteerd sleutelfiguur in de Nederlandse urban theaterscene en weet het publiek met haar expressieve en krachtige bewegingstaal te raken.
Windows of Displacement - Akeim Toussaint Buck
Kwesties zoals migratie, thuis, grenzen en identiteit confronteren ons met enkele van de grootste vragen van deze tijd. Akeim Toussaint Buck adresseert deze – en andere – vragen in zijn nieuwe, hedendaagse danstheatersolo Windows of Displacement. Door een contextuele lens van imperialisme, kolonialisme en globale ontheemding verweeft hij een verhaal dat spreekt tot diegenen die verstrikt zitten in deze machts- en onderdrukkingspolitiek.
“It always sounds a bit pompous to describe a show as being ‘important’, but that’s exactly what Windows of Displacement is. The fact that it manages to deliver its message while still being accessible, thought-provoking and immensely uplifting is a tribute to its creator.” – John Murphy Exeunt Magazine 2018
Akeim Toussaint Buck gebruikt zijn eigen migratie-ervaring van Jamaica naar het VK als katalysator en brengt dans, spoken word en lied samen, om een verhaal te vertellen dat zowel diep persoonlijk als universeel is. Doordat je als publiek in zijn reis wordt ondergedompeld, word je geconfronteerd met een recente geschiedenis van menselijkheid. Zo presenteert Toussaint Buck de draden die oppressie met elkaar verbinden: van de Trans-Atlantische slavenhandel tot de hedendaagse mijnbouw en exploitatie van Congo, van micro naar macro, van verleden tot heden.
In opdracht van Yorkshire Dance Amplified & Northern School of Contemporary Dance via het Northern Connections programma, in partnerschap met Spin Arts & Leeds Beckett Universiteit. Met steun van de Nationale Loterij via Arts Council England.
Voor het tweede deel van de avond presenteert Alesandra Seutin de nieuwe creatie A Black Man Art. Daarvoor werkt ze samen met Aurel Zola en Max De Boeck, choreografen en oprichters van de groep The Revolutionary. Dit 100% Belgische gezelschap, dat met een vijftiental jongeren optreedt, maakte naam in de wedstrijd La France a un incroyable talent (France’s got talent). Deze samenwerking met Alesandra Seutin is een nieuwe stap voor hen.