KVS

It's Like a Finger Pointing a Way to the Moon (Sculpturance)

Moya Michael, Simon Thierée, Victoire Karera Kampire, Joachim Ben Yakoub / KVS & WIELS
vr 22.11.2024 19:30 - 21:30
Wiels
22.11.2024
19:30 - 21:30
nog even geduld

Van 19.30u tot 20.30u

Na de eerste versie van It is Like A Finger Pointing a Way to the Moon in KVS in Brussel, presenteert Moya Michael het werk in WIELS tijdens Proximamente, waarbij ze de hybriditeit en liminaliteit onderzoekt tussen het theaterpodium en de galerieruimte als overlappende contexten.  

Geleid door Bruce Lee’s toespeling op een oude Zen Boeddhistische wijsheid in zijn baanbrekende film Enter the Dragon, “Focus niet op de vinger of je mist al die hemelse glorie!”, stelt choreografe Moya Michael voor om te dansen dichtbij de bewakers van woorden, bewegingen en ritmes die ze tegenkwam in Zuid-Afrika en Namibië. Na ontmoetingen met !Amace, Be en hun Ju/'Hoansi familie, werkt ze samen met kunstenaars Victoire Karera Kampire, Simon Thierrée en Joachim Ben Yakoub, waarbij ze beeld, beweging en geluid gebruikt om een voortdurende transformatie mogelijk te maken.

Onderdeel van

Van 20.40u tot 21.30u
Resilient Rhythms: Ancestral Voices in Motion


Na de presentatie van It is like a finger pointing a way to the moon (sculpturance) nodigen we je uit om samen met Moya en haar team in gesprek te gaan met de Braziliaanse curator Olivia Ardui en andere kunstenaars van het Próximamente Festival, in lijn met Futuro Ancestral, de focus van het festival van dit jaar. 

 

Olivia Ardui Bio

Olivia Ardui is een verhalenverteller die werkt op het snijvlak van beeldende en uitvoerende kunsten. Haar verhalen ontvouwen zich in verschillende formats, van kritische essays en liefdesbrieven tot formele cursussen en tarotlezingen, tentoonstellingen en speculatieve performances. In haar recente projecten onderzoekt ze het maken van tentoonstellingen en kunstgeschiedenis door de lens van fictie en dramaturgie, waarbij ze deze behandelt als potentiële theatrale scripts die noties van objectiviteit en neutraliteit uitdagen. Receptie, bemiddeling en de wisselwerking tussen vorm en inhoud staan centraal in haar werk.


Olivia heeft een master in kunstgeschiedenis van de Katholieke Universiteit Leuven (UCLouvain) in België. In São Paulo, Brazilië, deed ze uitgebreide institutionele ervaring op bij de afdeling Onderzoek en Curatorschap van het Tomie Ohtake Instituut (2013-2016), werkte ze mee aan het curatorenteam van de 12e Internationale Biënnale van Cuenca, Ecuador (2013-2014) en was ze curator bij MASP - Museum of Art of São Paulo (2017-2020). In het MASP werkte ze nauw samen met de collecties en hun presentatie in de glazen ezels van Lina Bo Bardi en was ze medecurator van de grote collectieve tentoonstelling Histories of Dance, samen met de bijbehorende publicaties en publieke programma's.


Daarnaast was ze betrokken bij verschillende initiatieven als medeorganisator van seminars bij Centro Cultural Contraponto (2016), onderzoeker voor de rondreizende residentie Lastro Centroamerica in Mexico (2015) en gastcurator bij Fonte Artists Residency (2014-2016), onder andere. Ze woont nu in België en doceert kunstgeschiedenis aan de UCLouvain terwijl ze onafhankelijke artistieke projecten uitvoert.

 

Credits

CREATIE / CRÉATION / CREATION Moya Michael IN SAMENWERKING MET / EN COLLABORATION AVEC / IN COLLABORATION WITH Victoire Karera Kampire, Simon Thierrée, Joachim Ben Yakoub TECHNISCHE ASSISTENTIE EN REGIE / ASSISTANCE TECHNIQUE ET DIRECTION / TECHNICAL ASSISTANCE AND DIRECTION Jair Montes PRODUCTIE / PRODUCTION KVS COPRODUCTIE / COPRODUCTION WIELS