KVS

LIEFDE / AMOUR

Pitcho Womba Konga / KVS
WERELDPREMIERE
wo 22.01.2025 - vr 07.02.2025
22.01.2025
-
07.02.2025

“Liefde op het eerste gezicht duurt een bliksemflits lang, menig dwaas vergeet dat het geluid van de donder slecht weer aankondigt en dat we in de regen vaak alleen dansen … Ze doet ons twijfelen aan wat we weten, maar we willen ze aanraken, strelen, proeven, tot het uiterste. We willen alles, niet een klein beetje. Tot op het einde, tot het uiterste. We houden van elkaar tot de liefde ons doet bloeden.”

 

– Pitcho Womba Konga

Hoever moet je gaan, hoe lang moet je volhouden voordat je kunt zeggen dat je alles hebt geprobeerd? Men zegt dat er niet zoiets als falen bestaat, dat elke breuk een ervaring is die ons sterkt voor nieuwe avonturen. Maar klopt dat wel in de liefde? Wat zegt het einde van onze liefdeservaringen over onszelf? En hechten we te veel belang aan het woord ‘liefde’? Moeten we afstappen van het gewicht dat we eraan toekennen en het begrip herdefiniëren? En moeten we om daartoe te komen niet beginnen bij het einde?   

Toen KVS-gezicht Pitcho Womba Konga (bekend van creaties als Kuzikiliza en Fire Will Become Ashes, But Not Now) enkele jaren geleden op de roman L’amour est très surestimé van de Frans-Algerijnse schrijfster Brigitte Giraud botste, gingen er nieuwe deuren voor hem open. Hij begon zich af te vragen welke rol liefde kan en mag spelen in een mensenleven. En of we het concept niet te strikt zijn beginnen aflijnen.

In een stijl die het midden houdt tussen theater, slam poetry en zang, nodigt de regisseur ons uit om de bokkensprongen van de liefde te verkennen, via een collage van verhalen, overgoten met een saus van elektro, gospel, afro en chanson. Met in de prachtige cast: Lisette Ma Neza, Marie Daulne, Clarice Malamba (Nsangu), Rokia Bamba en Caro Abutoh.

Past binnen de selectie:
Onderdeel van

“[...] Womba Konga huppelt tussen verschillende genres en vormen, als een man van twaalf stielen en dertien successen.”

– De Morgen over Fire Will Become Ashes, But Now ****

Credits

TEKST | TEXTE | TEXT BRIGITTE GIRAUD ADAPTATIE EN REGIE | ADAPTATION & MISE EN SCÈNE | ADAPTATION & DIRECTION PITCHO WOMBA KONGA & DINA DOOREMAN SPEL, MUZIEK EN SONGTEKSTEN | PERFORMANCE, MUSIQUE AND TEXTES DES CHANSONS | PERFORMANCE, MUSIC AND LYRICS LISETTE MA NEZA, MARIE DAULNE, CLARICE MALAMBA (NSANGU), ROKIA BAMBA, CARO ABUTOH BEWEGINGSREGIE | DIRECTION DU MOUVEMENT | MOVEMENT DIRECTION MOYA MICHAEL KOSTUUMONTWERP | CONCEPTION COSTUMES | COSTUME DESIGN CAROLINE FAINKE SCENOGRAFIE | SCÉNOGRAPHIE | SCENOGRAPHY LENA MARIËN DRAMATURGIE | DRAMATURGY DINA DOOREMAN & JUNIOR AKWETY COACHING CATHERINE RANS LICHTONTWERP | CONCEPTION LUMIÈRE | LIGHT DESIGN MICHAËL JANSSENS GELUIDSTECHNIEK | TECHNIQUE DE SON | SOUND TECHNICIAN NOE DERVAUX PRODUCTIELEIDING | DIRECTEUR·RICE DE PRODUCTION | PRODUCTION MANAGER LISE BRUYNSEELS TONEELMEESTER | RÉGISSEUR GÉNÉRALE | STAGE MANAGER LIEVEN SYMAEYS BOVENTITELING | SURTITRAGE | SURTITLING INGE FLORE PRODUCTIE | PRODUCTION KVS COPODUCTIE | COPRODUCTION CENTRAL LA LOUVIÈRE, PERPODIUM MET DE STEUN VAN |AVEC LE SOUTIEN DE | WITH THE SUPPORT OF TAX SHELTER VAN DE BELGISCHE FEDERALE OVERHEID VIA CRONOS INVEST