De Duivels / Les Diables
Krapp (Mats Vandroogenbroeck, Nona Demey Gallagher & Timo Sterckx) & KVS
Downloads
KVS helpt je graag aan correcte achtergrondinfo. Introductietekstjes, quotes, hogeresolutiefoto's
(gratis te gebruiken mits bronvermelding), persmappen en een pak beeldmateriaal: je vindt het hier.
Aan het begin van de 17de eeuw wordt het Franse provinciestadje Loudun opgeschrikt door een golf van hysterie; de non Jeanne des Anges beweert bezeten te zijn door de duivel.
Al snel raken haar zeventien medezusters besmet door éénzelfde demon die ‘s nachts, met obscene motieven, over de kloostermuren glipt. De nonnen wijzen allemaal de progressieve en seksueel promiscue priester Urbain Grandier aan als schuldige. Met de aanklacht begint één van de meest beruchte heksenprocessen uit de geschiedenis. Loudun wordt omgetoverd tot een groots politiek theater, en zowel de beklaagde Grandier als de nonnen worden acteurs in een juridisch spektakel dat zich buigt over gloednieuwe maatschappelijke vragen. Is de bezetenheid van de zusters werkelijk een bovennatuurlijke interventie van het kwaad, of is het een collectieve aanklacht tegen hun eeuwenlange (seksuele) onderdrukking? En is Grandier schuldig, of slechts de zondebok van een snel veranderende wereld?
Krapp wil deze historische casus openbreken en gebruiken als grondstof voor een nieuwe theatervoorstelling. Mats Vandroogenbroeck schreef een nieuwe theatertekst op basis van historisch materiaal, gaande van romans en processtukken tot getuigenissen van toehoorders, duiveluitdrijvers, slachtoffers en beklaagden. Nona Demey Gallagher neemt de regie in handen en Timo Sterckx speelt de rol van Urbain Grandier.
Net in deze tijd van grootse verandering — van wetenschappelijke revolutie, ontluikend verlichtingsdenken, groeiend atheïsme en feministische emancipatie — doemen de vergeten duivels weer op, sterker, machtiger én conservatiever dan ooit.
Krapp legt slim de link tussen dat goed gedocumenteerde schijnproces van eeuwen geleden, en de gevallen van paranoia, complotdenken, religieuze retoriek, politieke framing en publieke processen waar we vandaag nog altijd mee geconfronteerd worden.
Bruzz
Captatie
Captatie beschikbaar op aanvraag via saskia.lienard@kvs.be (programmatoren) of sebastien.parizel@kvs.be (pers). https://vimeo.com/827599422?share=copy
KRAPP maakte eerder al
Het Atomistisch Manifest (2016)
Geïnspireerd door de surrealisten schreven Mats en Timo hun eigen, schreeuwerige manifest en knutselden ze een reeks avantgardistische acts bij elkaar. Dat resulteerde in hun eigen, bloedserieuze Cabaret Voltaire, balancerend tussen (pseudo)wetenschap, droom en clownerie.
Geselecteerd voor Festival Cement (’s-Hertogenbosch), het Jonge Harten Festival (Groningen) en Plan B (Bekegem)
FAUST, een mechanische komedie (2017)
In zijn zoektocht naar het begin van alles was Faust terechtgekomen in een toverkelder vol magische ongeloofwaardigheden en grammaticale verwarringen. Onze Faust is uit die kelder ontsnapt en weer aangekomen op het gelijkvloers. Hij zou graag nog eens de blauwe lucht zien, maar waar zit in godsnaam de deur?
Geselecteerd voor Theater aan Zee 2017, het Jonge Maatjes festival (CC Westrand)
"Deze Faust is niet alleen intellectueel voldragen maar blinkt ook uit in een doordachte vormgeving en, niet te vergeten, in het frisse en overtuigende spel van zijn makers."
– De Theaterkrant
Through The Looking-Glass (and what we found there) (2019)
In 'Through the Looking-Glass’ voeren Mats, Nona en Timo een grotesk universum op waarin postmoderne taalverwarring, paranoïde waan en hol occultisme heersen. De bewoners van die wereld heten bastardo’s: zonderlinge figuren die vluchten in hun zelfgemaakt mengtaaltje vol filmreferenties, obscure bijgelovigheden en neurotische grammatica’s. De communicatie loopt al snel spaak en elk nieuw inzicht vergroot de verwarring. Wat overblijft is een whodunit zonder ontknoping.
Geselecteerd voor Theater Aan Zee 2019, Love At First Sight #4, Jonge Maatjes festival (CC Westrand), winnaar van de TAZ#19 Sabam Jong Theaterschrijfprijs.
"Met ongebreidelde fantasie, lichamelijk acteerplezier en een straf taalspel visualiseren Mats, Nona en Timo een ‘huis clos’ op millennial speed. (...) De jury looft de volle overtuiging en tekstuele intelligentie van zoveel wonderlijk totaaltheater en devolderiaanse postapocalyptica."
– juryverslag TAZ#2019
WEIRD TALES (2021)
In de zomer van 1816 huren Lord Byron en zijn biograaf John Polidori de beruchte Villa Diodati aan het meer van Genève. Ze verwachten bezoek van Mary en Percy Shelley, maar het zomeruitje valt al snel in het water. Een vulkanische winter trekt traag over het Europese vasteland. Buiten regent het zwarte as en de temperaturen zakken onder nul. Uit pure verveling besluit het dichterlijk gezelschap dan maar te griezelen. Geïnspireerd door de horrorverhalen begint Mary aan het schrijven van een boek. Haar creatie lijkt onschuldig, tot de bliksem inslaat en haar Frankenstein een eigen leven begint te leiden. Wat als haar monsterlijke hersenspinsels loskomen van de pagina’s, tijdens een nacht die maar niet wil stoppen?
"Een feministische horrorfilm op scène".
- Pzazz
PRESS OFFICER
Sébastien Parizel
sebastien.parizel@kvs.be
0478 92 09 82
(INTER)NATIONAL DISTRIBUTION & TOUR COORDINATION
Saskia Liénard
saskia.lienard@kvs.be
0496 55 19 92
PRODUCTION MANAGER
Catherine Vervaecke
catherine.vervaecke@kvs.be
02 210 11 57