KVS

BOVARY

Een toneelstuk van Michael De Cock 
In regie van Carme Portaceli
Met Koen De Sutter & Maaike Neuville
Naar de roman van Gustave Flaubert

Downloads

KVS helpt je graag aan correcte achtergrondinfo. Introductietekstjes, quotes, hogeresolutiefoto's 
(gratis te gebruiken mits bronvermelding), persmappen en een pak beeldmateriaal: je vindt het hier.

De roman van Gustave Flaubert over de rebelse doktersvrouw Emma Bovary is al meer dan 150 jaar oud. Maar het thema van Madame Bovary is nog altijd brandend actueel. De ongelijkheid tussen man en vrouw blijft bestaan. Als maatschappij worstelen we nog steeds met eeuwenoude stereotiepe patronen. Emma Bovary is daar het slachtoffer van, maar verzet zich er ook tegen.

Michael De Cock bewerkte de roman voor toneel en de Catalaanse regisseur Carme Portaceli brengt Madame Bovary tot leven met een hedendaagse adaptatie die toont hoe relevant het verhaal ook vandaag nog is. Maaike Neuville speelt Emma Bovary en Koen De Sutter is haar man Charles. 

Madame Bovary: Een bom in de wereldliteratuur

Met Madame Bovary gooit de Franse auteur Gustave Flaubert een bom in de wereldliteratuur. Het verhaal van de overspelige doktersvrouw die zich van het leven berooft, is in 1856 zo opzienbarend dat het als een aanval op de Franse samenleving wordt beschouwd en zelfs tot een rechtszaak leidt. Emma Bovary jaagt een schokgolf door Frankrijk en de wereld. Met dit boek vindt Flaubert de moderne roman uit.

Vijf jaar lang werkte hij aan Madame Bovary. Hij wilde een boek over ‘niets’ schrijven, maar het werd een boek over ‘alles’. Een boek over het onstilbare verlangen om bemind te worden, over het patriarchaat, over (onmogelijke) liefde, overspel, leven en dood. Emma Bovary weigert zich te schikken naar de grenzen die de maatschappij haar oplegt en blijft zich, tegen beter weten in, verzetten. Zelfs al betekent dat haar ondergang.

 

Desperate Housewife of  feministische activiste?

Emma Bovary trouwt met haar dokter én met de hoogste verwachtingen: het Disney-sprookje. Maar al snel begint haar saaie leven even hard te knellen als haar korset. Ze leest massa’s boeken om te ontsnappen aan de banale realiteit. Het is haar allemaal niet spannend genoeg, haar echtgenoot blijkt haar verwachtingen niet te vervullen. Ze begint te zoeken naar meer, naar minnaars, naar extra kicks. Ze leeft boven haar stand en ze geeft meer uit dan ze heeft om aan het provinciale leven te ontsnappen.

“Emma is een rebel én een activiste”, zegt theaterregisseur Carme Portaceli. “Ze strijdt tegen het saaie banale bourgeois bestaan en voor haar eigen geluk. De girl power in haar zoekt onvermoeibaar naar het Geluk. Ze verslijt de ene minnaar na de andere. Ze kiest voor de actie, de Sturm und Drang, om te exploderen, ze wil niet passief lijden en depressief imploderen. Ze vecht voor haar seksualiteit. Ze kiest voor haar mannelijke kant.”

Maaike Neuville kruipt in de huid én de knellende trouwjurk van Flauberts beroemde personage. Carme Portaceli: “Ik wist meteen: zij ís Madame Bovary.” 

 

“Ik wist het meteen:
Maaike is Madame Bovary”

- Carme Portaceli 

 

Het korset en de verwachtingen van de 19de eeuw.
Of van vandaag?

Speel piano. Wees perfect. Sois belle et tais-toi. Doe wat de maatschappij van je verwacht. Geef het leven, maar onderdruk het in jezelf. Dat was wat de 19de eeuw verwachtte van de Emma’s van toen. En hoe zit het ‘vandaag’?

Maaike Neuville: “Ik vermoed, en herken dat ook bij mezelf, dat een vrouw toch nog steeds het gevoel heeft dat ze veel verschillende rollen tegelijkertijd moet spelen: de liefdevolle echtgenote, de zorgzame moeder, de seksueel actieve minnares, de sociaal intelligente gastvrouw en – in deze tijden althans – de succesvolle carrièrevrouw, om er maar een paar te noemen.”

 

Blijven strijden tegen de perfectie

Iedereen streeft naar geluk. Maar wat is dat dan, het perfecte geluk? Het plastieken sprookje dat in Emma werd ingeprent toen ze nog een klein meisje was? De klassieke romance, opgelegd door een patriarchale traditie?

Carme Portaceli: “Met dat sprookje worstelde Emma Bovary toen, en vrouwen vandaag. De verwachtingen en de blik van de maatschappij over vrouwelijkheid. Ook de perfecte mannelijkheid zit ingebakken in onze genen. We voeren een strijd tegen beelden die we hebben geïnternaliseerd. We voeren dus de facto een strijd tegen onszelf. Emma blijft gaan voor het ultieme verlangen... het verlangen om heel te worden.”

Maaike Neuville: “Ik geloof dat daar echte schoonheid in zit: in het naar onszelf kijken en zelfs de meest wrange, duistere kanten van onszelf kunnen omarmen vanuit het besef dat we niet excellent zijn, niet perfect, niet übermensch, maar wel: mens.”

In de pers

"Regisseur Jaco Van Dormael herwerkte de. theatervoorstelling tot een eigenzinnige televisiefilm maar de directheid van Neuvilles monologen en Portaceli's regie komt beter tot zijn recht voor een livepubliek."

De Morgen

Video

Alle video’s zijn te vinden op Vimeo. (Onder elke video staat een download knop.)

Credits

Je vindt de credits hier.

Captatie

Captatie beschikbaar op aanvraag via saskia.lienard@kvs.be (programmatoren) of sebastien.parizel@kvs.be (pers).

https://vimeo.com/573046991

PRESS OFFICER
Sébastien Parizel
sebastien.parizel@kvs.be
0478 92 09 82

​​(INTER)NATIONAL DISTRIBUTION & TOUR COORDINATION
​​Saskia Liénard
​​saskia.lienard@kvs.be
​​0496 55 19 92

​​PRODUCTION MANAGER
Catherine Vervaecke
catherine.vervaecke@kvs.be
02 210 11 57

Ella De Gregoriis
Ella.degregoriis@kvs.be
02 210 11 45