KVS

Próximamente LAB

Op 21 en 22 november opent KVS zijn deuren voor het eerst voor het Laboratorium van Hedendaags Cultureel Gedachtegoed en Praktijken. Dit LAB maakt ruimte voor het herdenken van huidige en toekomstige culturele samenwerkingen tussen Latijns-Amerika en Europa, zowel binnen de culturele en podiumkunstenindustrie. 

Próximamente ontstond in 2019 als resultaat van een bijeenkomst van verschillende instellingen uit Argentinië, Uruguay, Brazilië, Chili en België, die samen een coöperatieve vormden. De partnerlanden werken samen in de vorm van een gedeelde curatoriële stem om voorstellen in te dienen en een selectie te maken van wat zij willen highlighten binnen het artistieke werk uit de Latijns-Amerikaanse regio vandaag. Sinds 2021 begonnen we narratieven uit de Latinx diaspora in Europa te integreren in het programma. En sinds 2022 verwelkomt het platform ook nieuwe partners en landen om deel uit te maken van de coöperatieve. 

De eerste editie van PRÓXIMAMENTE LAB maakt deel uit van een verlangen om een safe space te creëren voor gedeeld kritisch denken, om ervaringen uit te wisselen en zo de dynamieken binnen internationale samenwerkingen te analyseren en nieuwe dialogen op te zetten rond de artistieke en culturele praktijken van de LAB-deelnemers. 

Dit platform benoemt de noden van de Latijns-Amerikaanse kunsten in een complexe lokale en globale context, en ondersteunt artiesten, cultuurwerkers en publieken binnen de mogelijheden van het platform. Daarnaast houden we rekening met het begrip van het territoriale concept van Latijns-Amerika als een post-koloniaal resultaat, en daarom hebben we het over haar geopolitieke grenzen, en hoe haar culturele productie wordt bekeken als Latijns-Amerikaans, gedreven door bepaalde dynamieken en aanpakken. 

Wie kan deelnemen? 

We verwelkomen artiesten, cultuurwerkers, denkers, culturele organisaties en publiek dat interesse heeft in de Latijns-Amerikaanse kunsten om ons te vervoegen, kennis te delen en collectief na te denken over de verschillende manieren waarop we institutioneel en artistiek kunnen samenwerken. 

PRÓXIMAMENTE is een platform dat het recht op respectvolle praktijken hoog in het vaandel draagt. Wij geloven dat collectieve creatie en collectief denken de toekomst van onze cultuurindustrie betekenen. Daarom verdedigen wij het recht op vrijheid van meningsuiting, door middel van open en voorzichtige discussies. Wij kunnen dus geen racistische, misogyne, seksistische, (leeftijds-) discriminerende of xenofobe gedragingen tolereren. De gesprekken zullen voornamelijk in het Engels worden gevoerd, maar ook in het Spaans en Portugees, met vertalingsondersteuning. 

Hoe kan je deelnemen? 

Door dit formulier in te vullen

Dit event heeft een beperkte capaciteit, omwille van de complexiteit van de discussies. We vragen je vriendelijk om het formulier enkel in te vullen indien je oprecht geïnteresseerd bent om deel te nemen. Indien je toch niet kunt komen (na het invullen van het formulier): geef ons dan aub een seintje. Dan kan je plaats naar een andere deelnemer gaan. 

Inspirerende keynote door Sandra Benites

21.11.2023

16:30  – 17:00
Ontvangst 

17:00 – 18:00 
Latin American State of the Arts 

18:00 – 18:30
PROXIMAMENTE aankondiging nieuwe partners en voorstelling van de missie 

18:30 – 19:30
Drankje + babbels 

20:00
TRY-OUT: La Fiesta de Delfina van Désirée 0100 & Luis Miguel Ramirez Muñoz. 

22.11.2023

10:30 – 11:00
Ontvangst met koffie en thee en breng je yerba-mate mee! 

11:00 – 11:30
Uitleg rond de dynamieken van de sessies 

11:30 – 12:15
Inspirerende keynote door Sandra Benites (remote format) 

Sandra Benites is Guarani moeder, onderzoeker en activist, geboren in het indigenous land van Porto Lindo, in de gemeente Japorã (MS). Ze werkt als antropoloog, kunstcurator en docent. Ze valt op door haar strijd voor de rechten van inheemse volkeren, met name de afbakening van gebieden en het onderwijs voor de Guarani. Ze onderwijst geschiedenis en filosofie in lagere en middelbare scholen. Ze behaalde een masterdiploma in Sociale Antropologie aan het Nationale Museum van Rio de Janeiro (UFRJ). Ze was assistent curator voor Braziliaanse kunsten aan het Kunstmuseum van São Paulo. Ze werkte als supervisor en consultant voor tentoonstellingen en culturele programma's bij het Museum van Inheemse Culturen in São Paulo. En is momenteel directeur beeldende kunst bij Funarte.

12:15 – 13:15
Kennisdeling en reflecties 

Vooreerst zullen we elke deelnemer vragen om na te denken over wat Latijns-Amerika voor hen betekent en enkele ideeën te noteren. Daarna moedigen we alle deelnemers aan om zich te verdelen over drie tafels, naargelang 3 verschillende thema’s. Zo krijg je de kans om andere collega’s te ontmoeten en bepaalde issues te bespreken vanuit een collectieve uitwisseling en debat. Je kiest zelf, naargelang je interesses en ervaringen, bij welke tafel je wilt aanschuiven. 

Elke tafel krijgt begeleiding van een moderator die de communicatie binnen de groep zal begeleiden en faciliteren. De moderators zijn Martha Hincapié Charry, Carolina Mendoça en Denise Duncan

13:15 – 14:00
Lunch 

14:00 – 17:30 
Tweede deel tafeldiscussies 

  • Tafel 1: DES-EQUILIBRIO (onevenwicht)
  • Tafel 2: DES-CENTRALIZATION (decentralisatie)
  • Tafel 3: DES-INDUSTRIALIZATION (deïndustrialisatie) 

17:30 – 18:30
Conclusies van elke rondetafel 

18:30 – 19:30
Afsluitende drink 

Tafel 1: DE-CONSTRUCCION (deconstructie)  

  • Wat is de basis van onze solidariteit wanneer we met anderen werken? 
  • Welke rol speelt bereidheid tot samenwerking wanneer men met collega’s werkt uit regio’s die we minder goed kennen? 
  • Waarmee moeten we rekening houden wanneer we werken met of onder migrantenartiesten? 
  • Hoe creëren we horizontale links tussen producenten /managers en makers versus industrie / curatoren van normatieve organisaties of mainstream economische centra? 
  • Hoe kunnen we problematische erfenissen die ten grondslag liggen aan vele internationale relaties aankaarten? 

Tafel 2: DES-CENTRALIZATION (decentralisering) 

  • Hoe dagen ‘niet-centrale’ kunstruimtes en initiatieven de normatieve curatoriële en artistieke praktijken uit? 
  • Kunnen we nieuwe manieren vinden om tussen verschillende regio’s een samenwerking op te zetten die ruimte creërt voor nieuwe stemmen en/of curatoriële of coöperatieve management formats? Wat zijn de grootste uitdagingen/moeilijkheden waarvoor we staan? 
  • Hoe kunnen we dergelijke projecten positioneren, en ingaan tegen de normatieve doctrinaire blik van de hegemonische manieren van doen en denken? 
  • Tafel 3: DES-INDUSTRIALIZACION (de-industrialisatie) 
  • Hoe kunnen we de predominante modellen van de podiumkunstenindustrie vandaag herdenken? 
  • Wat is de dimensie van curatoriële macht en welke vormen zijn mogelijk? 
  • Wie is in en wie is out binnen de sector? 
  • Wat zijn de limieten (van alle aard) voor de voorwaarden die we stellen in horizontale projecten? 
  • Hoe definiëren we kwaliteit? Hoe financiëren we de logistieke kant van wat kwaliteitsvol is? 
  • Waaruit bestaat de financieringslogica? Hoe kan deze logica veranderd worden? 

Tafel 3: DES-INDUSTRIALIZACION (de-industrialisatie) 

  • Hoe kunnen we de predominante modellen van de podiumkunstenindustrie vandaag herdenken? 
  • Wat is de dimensie van curatoriële macht en welke vormen zijn mogelijk? 
  • Wie is in en wie is out binnen de sector? 
  • Wat zijn de limieten (van alle aard) voor de voorwaarden die we stellen in horizontale projecten? 
  • Hoe definiëren we kwaliteit? Hoe financiëren we de logistieke kant van wat kwaliteitsvol is? 
  • Waaruit bestaat de financieringslogica? Hoe kan deze logica veranderd worden?