WIPCOOP: Work in progress 2023
-
19.10.202309:30 - 17:00KVS, BrusselsKVS BOX
-
20.10.202309:30 - 17:00KVS, BrusselsKVS BOX
Join the ride: Eyas Almokdad, Hafsa Aqqal, Justine Theizen, Augusto Pedraza en Nabil Ennassouh tonen waar ze staan met de ontwikkeling van hun nieuwe creaties. Ze presenteren elk maximum 30 minuten uit hun Work In Progress. Aansluitend gaan ze 1 uur lang in gesprek met een gezelschap van dramaturgen, werkplaatsen, producenten en programmatoren over het getoonde werk en mogelijke steun. Tijdens deze breaks vertellen andere artiesten over hun werk, nieuwe initiatieven of projecten in artist talks met het publiek.
WIPCOOP — de Work In Progress Coöperatie van Mestizo Arts Platform — is een all year round ontwikkelingsparcours in Brussel, Antwerpen, Gent, Mechelen en Leuven. Het voornaamste doel? Vanuit de kracht van de coöperatie nieuw artistiek werk zichtbaar maken, hier dialoog rond opzetten en artiesten en organisaties matchen om dit werk verder te kunnen ontwikkelen en spelen.
De Works In Progress vinden overdag plaats en zijn gratis. Afgewerkte voorstellingen (#Plays) die uit eerdere WIPCOOP edities voortkomen, kan je op meerdere dagen in het avondprogramma zien. Check www.mestizoartsplatform.be voor het volledige overzicht.
Het wordt een speciale editie. Niet alleen artiesten uit Brussel maar ook uit Amsterdam, Barcelona en Berlijn delen dit jaar een Work In Progress met een publiek van zowel professionals als geïnteresseerde kijkers.
Programma 19 oktober
Op donderdag 19 oktober kan je kennismaken met de works in progress van Hafsa Aqqal, Nabil Ennassouh, Augusto Pedraza & Eyas Almokdad. We heten je welkom vanaf 9u30. Het programma in detail volgt hier binnenkort!
10u00: HELLO SCHATJE, ADIÓS AMOUR – AUGUSTO PEDRAZA
Hello Schatje, Adiós Amour wil de oorsprong van de liefde vanuit een rationeel en historisch standpunt benaderen.
Augusto Pedraza vertrekt vanuit de hypothese: Om ons compleet te voelen moeten we liefhebben en bemind worden. Via persoonlijke getuigenissen over de liefde en zijn eigen liefdes historie creëert hij een dialoog tussen wetenschappelijke en emotionele benaderingen.
Augusto Pedraza is een theater- en filmmaker, performer en historicus die in Mechelen woont. In 2020 studeerde hij af aan het RITCS als regisseur. Zijn eerste kortfilm Violence ging in première in 2021 en werd voor verschillende festivals geselecteerd. Via dans, theater, film, beeldende kunst en muziek spreekt hij over thema's als afkomst, identiteit, liefde, pessimisme, geweld en hoop.Het avontuur en het verlangen om zijn verbeelding en ideeën te verbreden brachten hem ertoe op zoek te gaan naar andere plaatsen dan Mexico Stad, zijn geboortestad. Hij vatte een reis aan die hem langs verschillende wegen tot in Brussel voerde, waar de taal, het klimaat, relaties, nostalgie en ontmoetingen met anderen leidden tot een constante herdefiniëring van zijn identiteit. "Ik sta onder constante herdefiniëring, ik maak deel uit van een diaspora, ik maak deel uit van een minderheid, ik ben een verzamelaar en schatbewaarder van verhalen en ik ben een persoon met een pluriculturele geschiedenis. Een geschiedenis die me motiveert om over die hoofdstukken van mijn leven te spreken." - Augusto Pedraza -
Spel en concept: Augusto Pedraza / Eindregisseur, dramaturg en producer: Lorena Pires / Technische hulp: Jamy Hollebeke / Dansassistent: Alexandros Anastasiadis El Greco / Productie: 2 Opties vzw / Met de steun van RADAR Mechelen, Mestizo Arts Platform & WIPCOOP.
10u30: Artist Talks
11u30: AN ATTEMPT TO MAKE MY BODY AND ITS POWER A HOSPITABLE UNIVERSE – NABIL ENNASSOUH
In An attempt to make my body and its power a hospitable universe, wil Nabil Ennassouh reizen door verhalen, systemen, mensen en vorige generaties die in zijn huid zijn ingeprent. Al die verhalen botsten op een kritiek moment in zijn leven en creëerden een angstaanjagende chaos. Van daaruit begonnen beelden, flashbacks, mengsels van kleuren en geuren op eigen kracht dit Saturnische maar onthullende multizintuiglijk stuk in zijn hoofd te planten.
Nabil Ennassouh is een autodidactische beweger die geïnteresseerd is in urban dansstijlen en met ritmische roots in Noord-Afrika. In zijn artistieke praktijk bevraagt hij mogelijke posities van lichamen, hun emancipatie, hun legitimiteit en hun kwetsbaarheden. Ennassouh beschouwt zichzelf als een toegewijde beoefenaar van verheffing door beweging. Vanaf 2022 begon hij zijn performatieve potentieel te verkennen en zich te verdiepen in dans. Hij werkte samen met o.a. Anthea Hamilton (Mashup/MHKA-Antwerpen), Deena Abdelwaheed (Read The Room festival gecureerd door Mophradat), Marco Torrice (Melting pot) en Fallon Mayanja.
Met de steun van: There is nothing wrong with people (Johanna Couvée & Bouchra Lamyseh) en ISAC (Institut supérieur des arts chorégraphique ARBA ESA), Citylab/Pianofabriek, Mestizo Arts Platform / WIPCOOP.
12u00: artist talks + soep lunch
13u30: OMAR IBN SAÏD ET NOUS – HAFSA AQQAL
Met Omar ibn Saïd et nous zet Hafsa Aqqal een reis op touw geënt op het levensverhaal van Omar ibn Saïd. Een 18e-eeuwse zwarte geleerde die tot slaaf gemaakt werd in de Verenigde Staten, maar weigerde te zwijgen. Hij spreekt in het Pulaar en schrijft in het Arabisch. In zijn autobiografie deelt hij zijn eigen verhaal, zijn leven, zijn emoties en zijn geloof met ons. Al lezend voelt Aqqal de drang om de verhalen te vertellen die het web van de geschiedenis weven, vergeten in de plooien van de tijd, en ze te legitimeren door ze te verbeelden. Via taal, een van de rode draden in deze creatie, worden verhalen, emoties en meervoudige identiteiten vertolkt. Aqqal wil de talen, die haar en Omar representeren, laten weerklinken.
Hafsa Aqqal startte met theater aan de academies van Sint-Joost en Schaarbeek. Ze volgde verschillende cursussen in woord, drama, dictie en meer. In 2019 vervoegde ze theatergezelschap Ras el Hanout. Ze debuteerde in Chuuut: les femmes musulmanes ont des choses à dire. Momenteel werkt ze ook voor Ras El Hanout als actrice, toneelmeester en presentatrice. Omar Ibn Saïd et nous is haar eerste creatie. Aqqal werd geboren in Italië en verhuisde op zesjarige leeftijd naar België. Haar Marokkaanse afkomst omarmt haar wezen, waarbij culturen en talen samensmelten in een vreugdevolle en soms verontrustende chaos.
Projectleider – Hafsa Aqqal / Performance – Hafsa Aqqal & Oumoul Kairy Diallo, Regisseur – Aïcha Cissé / Dramaturgie – Mohamed Salim Haouach / Partner: Ras El Hanout - Met de steun van Mestizo Arts Platform / WIPCOOP.
14u00: Artist Talks
15u00: UNFOLDING THE BODY – EYAS ALMOKDAD
Unfolding The Body wil het niet hebben over de emotionele impact van rampbeelden. Eyas Almokdad, gaat verder en graaft in de herinneringen van zowel de ruimte als de ontmantelde lichamen – de individuen die ooit de ruïnes bewoonden – en boort het collectieve geheugen van oorlogsslachtoffers aan. Op zoek naar inzichten, pakt Almokdad de grijze zone tussen oorlogen, vroeger en nu, aan. Een tegelijk somber, neutraal, gedetailleerd en vlak beeld van de verwoesting. Een onderzoek naar het leven via de rituele viering van de dood.
Eyas Almokdad is een Syrisch Belgische multidisciplinaire artiest. Een filmmaker en choreograaf met een bachelor in ballet en moderne dans (The Higher Institute of Dramatic Arts Damascus – Syrië 2005), een master in audiovisuele kunsten (Transmedia, Multimedia Arts, Art and Technology Luca School of Arts – Brussel 2013), en een master in audiovisuele kunsten (Film) (KASK – Gent 2021). Almokdad realiseerde verschillende fictie- en documentaire films over de oorlog en revolutie in Syrië en over de politieke en humanitaire aspecten van immigratie. Via verhalende en magische elementen van de werkelijkheid kaart hij in zijn films hedendaagse menselijke kwesties aan. Zijn choreografieën trachten de omvang van het menselijk lijden te doorgronden en te vertalen naar de scène. Via experiment, ritueel theater, dans en nieuwe media spreekt hij over het natuurlijke en het gepolitiseerde postmoderne lichaam.
15u30 Artists Talks
Programma 20 oktober
Op vrijdag 20 oktober presenteren we, naast een work in progress van Justine Theizen, voor het eerst ook werk van artiesten uit Amsterdam, Berlijn en Barcelona, namelijk Melisa Diktas, Wang Ping-Hsiang, Sara Manubens en Ves Liberata. We heten je welkom vanaf 9u30. Het programma in detail volgt hier binnenkort!
10u00: WIPCOOP TALKS
10U30: SEASONS – JUSTINE THEIZEN
In SEASONS verdiepen Justine Theizen en Isabelle Audoan zich in de liefde, de passie en hoe die evolueert en de representatie van vrouwelijke en queer lichamen. Ze putten inspiratie uit hun eigen voorbije relaties en liefdesaffaires. Hoewel dat lesbische relaties waren, bleken er daarvan meerdere heteronormatief. Maar, hoe deconstrueer je dit patroon?
Justine Theizen is een 25-jarige danseres, choreograaf en hiphopartieste. Ze trainde eerst een aantal jaar in hiphop en daarna 3 jaar in krump. Ze groeide op in een urban cultuur, met battles, choreografische wedstrijden en videoclips. Voor Seasons ontving ze zowel de 1000Pieces Puzzle Prijs (2019) en won ze Brusssels Bijou (2020). Tussen 2019 en 2022 was ze te zien in: Chikara van Ronin, Solomon x Sheba van WANP, La Ave van Nina Munoz, Ruuptuur van Mercedes Dassy, Categoreez van Yassin Mrabtifi en Free Dance Espace van Lorena Spindler. Daarnaast speelde ze ook in verschillende korte films – zoals Tarot, geregisseerd door Alice Khol – en speelfilms – zoals Rebel van Adil en Bilal. In juni 2022 creëerde ze haar Dragking personage @Zack en trad ze op bij Sassy Cabaret, Mama’s Open Mic, Fame Festival, Crashtest en Playback. Begin 2023 organiseert ze een Queer Battle tijdens de Rendez-Vous Get Down in het CC Jacques Franck.
Choreografie: Justine Theizen / Performer: Justine Theizen en Isabelle Audoan / Decorontwerp: Camille Colin / Productie: Atelier 210/ Spreiding: Get Down Agency / Muziek: INSK/ Zangeres: Clelia Guendouzi
11u00: Artist Talk met Eli Mathieu Bustos
12u00: NOSFERATU: A SYMPHONY OF HORROR – SARA MANUBENS & VES LIBERATA
NOSFERATU: A SYMPHONY OF HORROR is een performance-art project dat de originele Duitse film Nosferatu (Murnau, 1922) opnieuw wil bekijken vanuit een QUEER en trans-lesbisch perspectief. Het project verbindt het expressionistische vampierfenomeen met het transvrouwelijke en oestrogene lichaam en actualiseert de vragen van de originele film over seksueel verlangen, terreur jegens het lichaam, de sociale jacht en de voortplanting van het monster. “Dit onderzoek is een oefening in het opnieuw toe-eigenen van wat altijd van ons is geweest: het genre van de horrorfilm, voor queer bevrijding.”
SARA MANUBENS is kunstenaar, choreograaf en travestiet in Barcelona. Ze heeft een MA in Performing Arts Practice and Visual Culture (Museo Reina Sofía, ARTEA). Haar werk beweegt zich tussen site-specific, performance en dans en richt zich op translichamelijkheid en de impact daarvan op de werkelijkheid. Sinds 2015 ontwikkelt ze haar eigen creatieve processen. Symphony of the Seas is een artistiek project dat in 2017 van start gaat en zich richt op de travestiepraktijk en -identiteit vanuit choreografisch, experimenteel en grensperspectief. Haar artistieke doel is om de methodologieën van Live Arts Performance te kruisen met transonderwerpen en -aanwezigheden, waarbij een queer logica in de choreografische productie wordt geplaatst. Deze verhalen zijn gerelateerd aan transitie, geweld op het transvrouwelijke lichaam, het travestiebeeld als een ruimte van verzet tegen het instituut, transperformativiteit als een politieke actie en horror als een proces voor collectieve bevrijding. Sara heeft Queer educatieve projecten ontworpen en uitgevoerd in verschillende institutionele programma’s en openbare scholen, waaronder DRAG KIDS (2020), een crossdressingsessie voor gezinnen, of TEEN HORROR (2022), een horrorfilm met tieners.
VES LIBERTA (Teresa Liberato) is danseres en performer. Ze studeerde aan O Corpo Da Dança – Torres Novas, ESD (Lissabon), en ECD cursus bij AHK (Amsterdam). Ze volgde het programma PACAP5, gecureerd door João Fiadeir. Ze nam deel aan workshops met Marcelo Evelin, Radouan Mriziga, Emmanuel Huynth, Antonija Livingstone en Emma Bigé, Vera Mantero, Yael Karavan, Nadia Beugré, Eleonora Fabião, Luara Raio en Acauã Elbandido en Liza Nelson. Ze studeerde de BioChá, Shirin Yoku en ZaZen methoden met de auteur Zélia Sakai. Ze maakt performance en dansvoorstellingen, en presenteerde werk in Porta 6 Gallery, Museumplein (Amsterdam), Virgínia Theatre, TANTANTANN festival, Teatro do Bairro Alto. Als performer werkte ze in projecten met Ana Borralho en João Galante, Clara Andermatt, Raimund Hoghe, Pedro Barreiro, Eduardo Batata en Dinis Machado.
CONCEPT EN CHOREOGRAFIE – Sara Manubens / IN COLLABORATIE MET – Teresa Liberato / KLEDING EN ASSISTENTIE – Feña Celedon / DRAMATURGIE COLLABORATOR – Charlie Benedetti / PRODUCTIE STEUN – Nau Ivanow / RESIDENTIES – La Casa Encendida (Madrid) en Forum Dança (Lissabon).
12u30 WIPCOOP TALKS
13u00 Artist Talk with Sara Manubens & Teresa Liberato
13u30 Soep Lunch
14u30: RETINA MANEUVER – PING-HSIANG WANG
Nadat hij tien jaar geleden zijn dienstplicht vervulde en uit het leger werd ontslagen, dacht Wang zelden na over zijn status als reservist. Sinds de Chinese Communistische Partij Taiwan omsingelde met een in de geschiedenis ongekende frequentie en op grote schaal militaire oefeningen uitvoerde, begon de kunstenaar zich af te vragen of hij zich in de nabije toekomst zou moeten voorbereiden om de oprukkende vijand als soldaat op het slagveld te vernietigen, in plaats van zijn roeping als theaterregisseur te volgen. Sinds de Russische inval in Oekraïne in februari 2022 oefent China steeds meer militaire druk uit op Taiwan. De internationale gemeenschap is gefocust op dit wervelende centrum van de geopolitiek van de Indo-Pacific. The Economist voerde een diepgaand onderzoek naar Taiwan als de “gevaarlijkste plek ter wereld”. Sinds 1949 verkeert Taiwan in een potentiële staat van oorlog met China en kent het een langdurig dienstplichtsysteem. Als professioneel opgeleide theatermaker is regisseur Wang Ping-Hsiang, zoals de meeste mannen in Taiwan, ook een reservist die elk moment kan worden opgeroepen om naar de frontlinie te gaan. Zodra hij afstudeerde aan de universiteit, werd hij opgeroepen voor het leger en volgde hij een jaar militaire training.
Ping-Hsiang Wang is een theaterregisseur uit Taiwan. Zijn werk richt zich op hoe menselijk gedrag gedisciplineerd en veranderd wordt door de evolutie van materialiteit, het internet, systemen, machines, het milieu en commercie. Wangs kenmerkende esthetiek is gebaseerd op de omzetting van normale dagelijkse landschappen in fantastische digitale realiteiten. Hij ziet theater als een perceptueel voertuig om nieuwe communicatiemiddelen mogelijk te maken en combineert meerdere performatieve elementen met behulp van tekst, gesproken taal, geluid, beweging, live streaming video, objecten en scenografie. In zijn werk wordt het verhaal gezien als een volledige zintuiglijke ervaring. De afgelopen jaren werkt hij samen met verschillende internationale theatergezelschappen, waaronder Agrupación Señor Serrano, Rimini Protokoll en cmd+c company. Veel festivals in Europa en Azië hebben zijn werk gepresenteerd, zoals Romaeuropa in Italië, Grec Festival de Barcelona en TNT Festival in Spanje, Festival de la Cité in Zwitserland, en ¡Viva! Spaans & Latijns-Amerikaans Festival in het Verenigd Koninkrijk.
Concept – Wang Ping Hsiang / Dramaturge – Dan-Dan Liu / Visual Design – Yi-Ju Chou / Director Assistant – Kang-Hua Chang
15u00 WIPCOOP Talks
15u30: Artist talk with Wang Ping-Hsiang
16u00: THE UNTAMABLE CREATURE WITH THE FLOWERED DRESS – MELISA DIKTAS
De Koerden zeggen: Het is gevaarlijk voor ons om te spreken, dus dansen we. Koerdische dans is een manier van vechten en gaat uit van een specifieke behoefte, motor, kracht, verzet en hoop. In THE UNTAMABLE CREATURE WITH THE FLOWERED DRESS wil Diktas deze motor in zichzelf onderzoeken. Wat komt eruit voort? Waar brengt het haar? Govend* gaat over het collectief, samen een vuur maken terwijl je repetitief beweegt. Maar ieder doet er toe. Diktas wil een eigen basisritme creëren, een herhaling in het bewegingsritme van govend. Zodat het kan uitgroeien tot een nieuwe danstaal. Samen met haar dahul (drums) zal Melisa de verschillende lagen van de tijdlijn verkennen om een echte Çîrokbêj (“verhalenverteller”) te worden. Met govend, door govend maar in haar eigen potentieel.
*Govend; is een Koerdische dansstijl wat staat voor de afkorting van “goden” (geluid) en “venden” (moment).
Melisa Diktas is een beweger van Koerdisch/Indonesische afkomst. Na haar afstuderen begon ze 7 jaar geleden als danseres in het commerciële circuit. Ondertussen danste ze voor verschillende evenementen en producties, choreografeerde ze tv-shows en videoclips en werkte ze in theaters. Tegenwoordig is ze vooral gericht op haar eigen onderzoek. Hoewel Melisa is opgegroeid met folkloristische dansen, is ze gedreven om zich te specialiseren in de kern van de beweging. Zo krijgt het nieuwe dansidioom een fundamentele basis om op voort te bouwen. Ze volgde folkloristische danslessen in Nederland. En in 2022 ging ze naar Istanbul om govend cursussen te volgen bij Erhan Zaza. Gevolgd door een fulltime cursus bij Govend Instandbul Arjen Brusk dansschool. Ze reisde door 8 steden in Noord-Koerdistan om onderzoek te doen naar Koerdische dansen. Ze reist heen en weer naar Istanbul om onderzoek te doen. Ze nam deel aan een research art programma in Amsterdam in samenwerking met ART& Amsterdam, Cheroney Pelupessy en Gi Au-Yeung. Tijdens haar residentie in Zweden dook ze verder in haar onderzoek naar govend samen met regisseur Marit Shirin Carolasdotter met wie ze het project ‘No friend but the mountains’ co-choreografeerde.
16u30 WIPCOOP TALKS
17u30: Artist talks with Melisa Diktas