Subalternas
Enkele van de vragen die zij opwerpen zijn: hoe kunnen we grenspolitiek verstaan zowel van binnenin het territorium als van buitenaf gezien? Welke snijpunten zijn er tussen dit beleid met de verhalen van gedwongen en ongedwongen migratie en ballingschap, van vrouwen en dissidenten (LGBTQIA+) van de eerste, tweede, derde … generatie. Hoe verhoudt de organisatie van een stad, het stedelijk ontwerp, zich met goede leefomstandigheden voor migranten in dialoog met subalternity, wanneer we het begrip bekijken in verhouding met een kolonisatiecontext.
Het LASTESIS collectief stelt een crossover voor tussen koloniale geschiedenis, zowel uit het opzicht van koloniserend als gekoloniseerd land, en de winningslogica die tot op vandaag verdergezet wordt in verschillende gebieden.
LASTESIS: Daffne Valdés Vargas en Sibila Sotomayor Van Rysseghem (voor het podiumkunstengedeelte), Paula Cometa Stange (design & geschiedenis) en Lea Cáceres (kostuumontwerp), vormen samen de interdisciplinaire vrouwengroep Las Tesis.
Vanwaar die naam? Wel, deze vier vrouwen gaan aan de slag met thesissen van feministische schrijvers en vertalen die naar een performance-format om zo meerdere publieken te bereiken.
Las Tesis brengt op het podium een interpretatie en grafische/visuele weergave van de theoretische essays. Dat doen ze door verschillende symbolische elementen, die de kern van de essays verbeelden, uit te lichten. Deze projecties staan in voortdurende dialoog met geluid en performance en op die manier verrijst een collage van zelfgemaakte beelden en andere reclamebeelden die reflecteren op genderissues, als een soort samenvatting.
LASTESIS ging met Patriarcado y Capital es alianza criminal, in première op de vierde editie van het Women’s Theater Festival GESTA in Valparaíso (2018). Dit festival focust zich op de promotie en verspreiding van scenische creaties van vrouwen in de Valparaíso regio. En ook El violador eres tú ging in 2020 in Valparaíso in première en werd nadien geprogrammeerd op het Santiago a Mil festival en in het Hebbel am Ufer theater in Berlijn.
Maryam K. Hedayat is filmmaker, schrijver, curator en dramaturg. Na haar studies Taal- en Letterkunde aan de universiteit van Antwerpen en filmregie aan LUCA School of Arts in Brussel legde ze zich toe op het maken van korte films, korte documentaires en video-installaties. Naast scenario’s schrijft ze essays en journalistieke artikels die eerder verschenen in onder andere rekto:verso magazine, Mo magazine, De Standaard en Deus ex Machina.
In 2019 heeft Hedayat samen met andere regisseuses Wanda opgericht, een actiegroep voor Vlaamse regisseuses die strijdt voor meer inclusie en diversiteit in de filmsector. Ze is ook lid van het Hyster-X collectief, een collectief voor vrouwelijke kunstenaars en schrijvers.
In 2020 ging ze deeltijds aan de slag als stadscurator bij ARGOS, een centrum voor audiovisuele kunsten in Brussel. In haar functie brengt ze haar kunstenaarspraktijk samen met haar liefde voor film en het sociaal-artistieke via de projecten die ze vormgeeft.
Daarnaast cureert ze voor Wanda en ARGOS filmprogramma’s met een grote aandacht voor vrouwelijke filmmakers en thema’s zoals the female gaze. Een voorbeeld daarvan is de tentoonstelling Female Haze(d), een samenwerking tussen Hedayat en Decoratelier in Brussel.
Credits
A residency developed in Belgium between Mestizo Arts Platform and Proximamente - KVS, and also held with BOCA Biennial (Portugal), Cádiz Iberoamerican Arts Festival - FIT (Spain) and HAU Berlin (Germany)