KVS
© Bea Borgers

MAPping Brussels

KVS, Mestizo Arts Platform, Pianofabriek Citylab & Théâtre de Galafronie
za 16.09.2017 - zo 17.09.2017
16.09.2017
-
17.09.2017

De stad bestaat niet. De stad is een geheel aan performances die elke dag worden opgevoerd door ongeveer dezelfde mensen die op ongeveer dezelfde momenten ongeveer hetzelfde doen – of niet. Elke performer schept en herschept de stad voortdurend. Als performers geven we betekenis aan het decor dat men ‘de stad’ noemt. Beslissen we met z’n allen om dat decor te verlaten, dan zou de stad niet langer dezelfde fysieke en mentale ruimte zijn.

In MAPping leggen we de sporen van bijzondere gebruikers bloot: Isabel, Pitcho, Amira, Roland, Benjamin, Omar en Didier. Allemaal kunstenaars uit Brussel. Makers uit verschillende disciplines, verschillende artistieke circuits, verschillende generaties - met alle gevolgen vandien. Ze creëren een zintuigelijke performance om Brussel te kunnen ervaren zoals zij dat doen. We ontdekken en herontdekken het bindweefsel van de stad samen met hen. Zonder pretentie, zonder sensatie, maar met des te meer warmte en gevoel. Elk op hun manier brengen deze artiesten hun stad, hun thuis, in kaart. We flaneren mee door hun levens en verhalen in Brussel.

Artiesten

Benjamin Vandewalle

Benjamin studeerde aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen en studeerde af aan P.A.R.T.S. in Brussel in 2006. Van bij het begin vormt perceptie het centrale thema in zijn werk. Hij creëert beweging – niet alleen in het lichaam van de performer, maar ook in dat van de toeschouwer. Zijn werk gaat over het delen van nieuwe ervaringen en perspectieven met een groot publiek. Voor de voorstellingen Birdwatching (2009) en One/Zero (2011) werkte hij nauw samen met de beeldende kunstenaar en scenograaf Erki De Vries. In 2012 stapte hij uit de theateromgeving en in de publieke ruimte. Zijn mobiele performance Birdwatching 4x4 was een festivalfavoriet bij het publiek en de critici en toerde gedurende meerdere seizoenen. Op dit moment is Benjamin op tournee met de intieme installatie Interview (2013) en de geluidschoreografie Hear (2016). In beide stukken werkt hij nauw samen met lokale deelnemers. Benjamin werkt ook aan verschillende nieuwe installaties en performances voor de openbare ruimte. Hij heeft samengewerkt met de dansschool Nyakaza in Zuid-Afrika, lanceerde het project Comfusao in Mozambique en begeleidde een groep dansstudenten van P.A.R.T.S. tijdens een uitwisselingsproject in Senegal. Samen met filosoof Jan Cnops en een groep schoolkinderen uit Molenbeek maakte hij de documentaires (un)usual en Movements. Benjamin Vandewalle is Artist in Residence in het Kaaitheater van 2017 tot 2021.

Over MAPping:
Photo-Masks. De stad bestaat buiten ons, maar we hebben ook allemaal onze steden in ons: een innerlijke kaart van de stad, gecreëerd door de manier waarop we door de stad bewegen, ernaar kijken en luisteren. Photo-Masks is een uitnodiging om met dit idee te spelen en de stad in te duiken met de ogen van een ander.

Amira Daoudi

Amira Daoudi, grafisch ontwerper en art director, woont en werkt in Brussel, en het is precies in deze verwarde wereld van identiteiten dat zij zich toelegt op het creëren van filmposters. Na in 2010 te zijn afgestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Sint Lukas in Brussel, bevestigde zij haar talent met 'Little Baby Jesus of Flandr' van Gust Van den Berghe. Sinds haar werk voor de Oscar-genomineerde speelfilm 'Bullhead' (Rundskop), in 2010, blijft haar portfolio zich uitbreiden en nu staat ze aan de leiding van haar internationale creatieve communicatiebedrijf. In 2015 vond Amira's eerste solotentoonstelling 'From Film To Poster' plaats in de Galerie de la Reine. Ze bracht in hetzelfde jaar een graphic novel uit, Cafard. In 2016 ontwikkelde haar bedrijf de gloednieuwe identiteit voor KVS. Samen met haar ontwerpwerk voor film- en theaterprojecten werkt ze momenteel aan de MAPping Brussels-performance.

Over MAPping:
Amira Daoudi heeft onderzoek gedaan naar de betekenis van een van de symbolen van Brussel, namelijk de engel. De aartsengel Michaël is sinds mensenheugenis de beschermheilige van deze stad. De uitbeelding van engelen ligt diep geworteld in het menselijk geheugen. De engel als cryptisch en polymorf wezen, als man of als vrouw, als kind of als volwassene, maar ook als moreel symbool van goedheid en beschermer tegen het kwade. Waarvoor staan de engelen in Brussel, wat vertellen ze ons? Welke waarneembare stem of welk geluid werd vroeger beschouwd als goddelijk? Wat maakt dat we al zo lang trachten engelen te portreteren en waarom is hun onschuld zo aantrekkelijk? In Mapping wordt de engel een metafoor van de stad. De engel is gekwetst, maar wordt gelukkig gedragen en geholpen door de mens. Deze engel, die over ons waakt, werd door Amira onder andere omgezet naar een bewegend tableau, en een logo-ontwerp, vertaald op verschillende dragers waaronder de landkaart, of de map, van het parcours.

Isabel Burr Raty

Isabel Burr Raty is een sinds 2013 in Brussel gevestigde Belgisch-Chileense kunstenaar. Ze voert onderzoekt uit in de ontologische kloof tussen het oorspronkelijke en het geconstrueerde, tussen de ongeoorloofde kennis van de hervestigden, de verplaatsten en de officiële feiten. Haar artistieke praktijk verbindt nieuwe media met nieuwe materialen om performances en installaties te creëren die spelen met synthetische magie en bio-autonomische praktijken voorstellen. 

Over MAPping:
Bio-Twirling. In MAPping nodigt Isabel het deelnemende publiek uit om voorbij de topografische en historische grenzen te gaan die ons eigen 'tribalisme' definiëren. Om de leegte van onze innerlijke en uitwendige territoria te betreden, om onze lichamen in een gemeenschappelijke draai tegen de klok te mobiliseren, om te flirten met het mysterie dat alle onderlinge soorten in deze wereld samen laat leven. In een speels spel en doorheen het parcours van een visuele installatie opent Isabel een intiem universum waar het abjecte een puls wordt tussen vrijheid en dominantie, een puls die de chaotische en surrealistische breekbaarheid waarvan de Brusselse landschappen zijn doordrongen weerspiegelt.

Pitcho Womba Konga

Tussen muziek en literatuur, theater en film tracht Pitcho zijn wereld te vorm te geven. Het is een wereld waarin verschillende invloeden elkaar kruisen, naar het voorbeeld van de hiphopcultuur die al meer dan twee decennia zijn thuis is. Pitcho komt uit Kinshasa, heeft de Belgische nationaliteit, woont in Brussel en treedt op over de hele planeet: een echte man van de wereld dus. 

Over MAPping: 
Brussel is een grote stad vol appartementen waarbinnen levens, verhalen, en misschien ook wel intieme momenten schuilen. Wanneer we door de stad wandelen observeren en zoeken we naar verstilde momenten uit het leven van mensen zonder dat ze daarin toestemmen. Is dat ook een manier om de ander beter te leren kennen? Om hem/haar te aanschouwen op momenten waarop hij/zij niet de indruk heeft aanschouwd te worden? Is hij/zij dan ook echter?
Een voorstelling geregisseerd door Pitcho Womba Konga met Yousra Dahry, Leila Duquaine en Caroline Dujardin op een tekst van Brigitte Giraud uit het boek L’amour est très surestimé. 

Omar Semati

Omar is decorontwerper van beroep. Hij werkt voor theater, film, en dans, en gaat in die domeinen geen scenografische uitdaging uit de weg. Omar wil het liefst artistieke dromen waarmaken zodat elke performance, elk theaterstuk of elke film iets speciaals draagt, een originele en unieke toets eigen aan de creatie. Omar tracht die kleuren toe te voegen die het publiek kunnen raken zonder woorden, die eenvoudige magie die ontstaat uit de creativiteit en samenwerking met artiesten en anderen. 

Over MAPping:
Omar brengt hulde aan Madame Andrée, een dame over wie doorheen het parcours wordt verteld. Omar wilde haar voor een ogenblik opnieuw tot leven wekken en koos daartoe voor de techniek van de holografie op mensenmaat. Dat is geen techniek die hij heeft uitgevonden – hij bestaat al eeuwenlang – maar Omar combineert hem met andere technieken zoals digitale kunstvormen als video, compositie en FX. Uit de rijke samenwerking met enkele artiesten van MAPping ontstond een lied voor deze dame, die in het hoofd van een kind een racist was omdat ze hem nooit dag zei, tot op de dag dat … 

Roland Dumbi Kamanda

Roland is geboren in Brussel en ontsproten uit een grote familie die over de hele wereld woont: een echte wereldburger dus. Na zijn studies voelde Roland de drang om te verhuizen. Hij trok algauw naar hartje Londen, waar hij jarenlang optrok met verschillende persoonlijkheden. Een terugkeer naar de bron in Brussel was echter noodzakelijk om zijn passie voor film maken, fotografie en alles wat met cinema te maken heeft uit te breiden. Roland heeft ervaring met kortfilms, muzikale komedies, videoclips en meer.

Over MAPping:
Ook Roland brengt in MAPping hulde aan Madame Andrée, een dame over wie doorheen het parcours wordt verteld. 

Didier De Neck

Didier is al veertig jaar lid en oprichter van het Théâtre de Galafronie. Hij is acteur, regisseur en auteur van talrijke collectieve creaties voor jongeren en voor een breed publiek (o.a. Papyrus, Sac-à-dos, KVS, Toneelhuis, Campo, Roultabi, Galafronie, Tanneurs, Varia, Balsamine, National). Boven alles is Didier echter inwoner van Sint-Joost in Brussel. Hij werkt er en leeft er samen met muzikanten, advocaten, werklozen, acteurs … 

Over MAPping: 
Gedurende MAPping Brussel stelt Didier de deuren van het huis, dat zich tussen de Warmoesstraat en de Wijnheuvelenstraat in Sint-Joost bevindt, open voor de deelnemers. Zijn collectief heeft enkele intieme ontmoetingen voorbereid in verschillende delen van de woon- en werkruimte (van muzikale en vertrouwelijke aard, mini-lezingen, juridische ervaringen en andere gewaarwordingen van het huis: geuren en smaken). Ze bieden het publiek oprechte, pure momenten aan. Welkom – Didier en de anderen (Marianne, Çigdem, Éric, Camilo, Elsa, Christine, Guy, Al, Ahmed, Alba, Marco, Isa …)

Credits

VAN & MET / DE & AVEC / FROM & WITH Isabel Burr Raty, Amira Daoudi, Didier De Neck, Roland Dumbi-Kabangu, Junior Mthombeni, Gerardo Salinas, Omar Semati, Angela Tillieu Olodo, Benjamin Vandewalle, Pitcho Womba Konga GALAFRONIE Didier De Neck, Marianne Hansé PIANOFABRIEK Samira Hmouda, Angela Tillieu Olodo KVS Donald Berlanger, Laurence De Lafontaine, Heidi Ehrhart, Inge Floré, Lien Stas, Max Stuurman, Margareta Andersen TECHNISCHE PRODUCTIELEIDING / DIRECTION TECHNIQUE / TECHNICAL DIRECTION Lieven Symaeys PRODUCTIELEIDING / DIRECTEUR DE PRODUCTION / PRODUCTION MANAGER Nadia El Mahi VIDEO / VIDÉO Delphine Somers AUDIOGUIDE MONTAGE / AUDIOGUIDE EDITING Angela Tillieu Olodo, Max Stuurman, Pitcho Womba Konga MET BIJZONDERE DANK AAN / PARTICULIÈREMENT REMERCIEMENTS À / WITH SPECIAL THANKS TO Raphaël Anton Irisarri, Céline Callens, Yousra Dahry, Dragan, Caroline Dujardin, Leila Duquaine, Noor Floré, Cecilia Kuska, Dominique Page, Evangelos Rassos, Fernando Rubio, Embajada De Argentina, Vanhout-Besix Red 'The Cosmopolitan', Begijnhofkerk Brussel, BNA-BBOT, Tropicana PRODUCTIE / PRODUCTION KVS & Mestizo Arts Platform COPRODUCTIE / COPRODUCTION Pianofabriek Citylab & Théâtre de Galafronie