KVS

BARDAJE

Lukas Avendaño
vr 22.11.2024 en za 23.11.2024
22.11.2024
en
23.11.2024
  • 22.11.2024
    18:00 - 18:40
    KVS, Brussels
    KVS BOX
    Voorbij
  • 23.11.2024
    21:00 - 21:40
    KVS, Brussels
    KVS BOX
    Voorbij

Bardaje, bardash en berdash zijn termen die vroeger gebruikt werden om inheemse Noord-Amerikaanse homoseksuele personen aan te duiden. 

Deze woorden zouden afstammen van het Italiaanse ‘bardascia’, het Arabische ‘bardaj’ en het Perzische ‘barah’. In deze creatie worden de woorden echter gebruikt om ons eigen bestaan te vieren en te eren. Lukas Avendaño gebruikt  elementen die binnen de heersende denkwijze als goddeloos worden beschouwd, zoals veren, papier, ayoyotl en edelmetalen, om de zoektocht naar de ‘archeologie van het geheugen’ van onze voormoeders te vergemakkelijken. 

De reflecties van Avendaño zijn verankerd in zijn hypothese van de “archeologie van het geheugen.” Dit paradigma laat hem toe om dieper in te gaan op zijn ontologische bestaan en het te verbinden met de ontologie van zijn historische, onmeetbare zijn, geworteld in zijn matrilineaire voorouderlijkheid. Avendaño’s “muxeril”-bestaan* is onlosmakelijk verankerd in de eigentijdse geschiedenis, die vasthoudt aan verschillende elementen zoals ‘monogamie’, ‘monotheïsme’, ‘monowetenschap’ en ‘monorationaliteit’. Lukas Avendaño wil via zijn creatie de blik van geïnstitutionaliseerde en gelegimiteerde ‘waarheidscriteria’ op niet-hegemonische of ‘genormaliseerde’ lichamen en vormen van seksualiteit onthullen en onrechtvaardige praktijken ertegen aan de kaak stellen.

Deze reflecties liggen ten grondslag aan andere creaties van Avendaño, zoals Réquiem para un Alcaraván (2011), Madame Gabia (2005) — een ritueel van eerherstel voor de verworpenen van de wereld — Lemniskata (2022) — het ontstaan van de oorsprong van alles — No Soy Persona. Soy Mariposa (2014) en Bardaje (2023), zijn laatste soloproductie.

* Lukas Avendaño identificeert zich als muxeril of muxe. Dit is volgens Avendaño een totaal sociaal feit, dat wordt uitgevoerd door mensen die geboren worden met ‘mannelijke’ voortplantingsorganen, maar die kiezen voor sociale, culturele, en seksueel-affectieve rollen die afwijken van traditionele mannelijkheid. Muxerismos zijn unieke identiteiten en een culturele praktijk specifiek voor Mexico. 

Onderdeel van

LUKAS AVENDAÑO is een performance artiest, choreograaf en antropoloog, afkomstig van de landengte van Tehuantepec in Oaxaca, Mexico. Lukas is een ‘Muxe’, een derde genderidenteit van het Zapotec-volk dat de kolonisatie en het christendom voorafging.

Avendaño nam reeds heel wat prijzen en onderscheidingen in ontvangst. In 2020 de Prijs voor Inheemse Identiteit, FICWALMAPU in Temuco, Chili. In 2019 de prijs van de Fundación Treshold in Canada/VS en een eervolle vermelding tijdens de vijfde editie van de Internationale tentoonstelling voor podiumkunsten Movimiento Continuo in Bogotá in Colombia. In 2017 ontving hij de publieksprijs van het Zurcher Theater Spektakel in Zürich, Zwitserland. In 2011 kreeg hij een beurs van FONCA Jóvenes Creadores “A”. En in 2002 de erkenning voor Maatschappelijke Werkzaamheden, Nationale Jeugdprijs, SEP-SEGOB-STPS-SRA- Senado de la república LVIII Legislatura. 

Credits

CONCEPT & PERFORMANCE Lukas Avendaño WITH THE SUPPORT OF Muxx Project