KVS
© Danny Willems

VOID

Ultima Vez / KVS
WERELDPREMIÈRE
do 31.10.2024 20:00
31.10.2024
20:00

Je associeert Ultima Vez misschien met veelheid: met een wervelwind aan dansers, acteurs, indrukwekkende decors en huizenhoge videoschermen. Deze voorstelling wordt… anders. Al  tijdens de creatie van Infamous Offspring, een grootse voorstelling vol mythologische figuren, nam Void vorm aan in het hoofd van Wim Vandekeybus. Een terugkeer naar ‘minder’, naar ‘kleiner’, ‘leger’ – maar minstens even waardevol.

In Void presenteert Vandekeybus een wereld waarin verstoten personages – zij die in hun eigen “bubbel” of “leegte” leven en afwijken van de maatschappelijke normen – centraal staan. Met een minimalistisch decor, hedendaagse choreografie en een wisselwerking tussen geluid en stilte nodigt Void het publiek uit om na te denken over diepere vragen rond individualiteit en verschil. 

 

Void laat zien hoe het podium een ruimte is waar de gangbare labels van normaal of abnormaal vervagen, of zelfs worden omgekeerd: “Het stuk draait om mensen die niet het verwachte pad volgen, maar er op fascinerende manieren van afwijken.” Ondanks hun verschillen leven de personages in harmonie samen, wat een optimistisch perspectief biedt op individualiteit, waarbij respect en samenwerking prevaleren boven agressie, zelfs in momenten van conflict. 

 

“Elk personage in Void ziet de wereld vanuit zijn unieke perspectief, en via hen verkennen we bredere maatschappelijke thema’s. Het gaat om het doorgronden van de complexe innerlijke werelden van deze personages, empathie tonen voor hun eenzaamheid en het begrijpen van hun worstelingen. De samenleving conditioneert ons vaak om een dunne lijn van normaliteit te volgen, waarbij alles daarbuiten als abnormaal wordt bestempeld. Maar het onbewuste, het onvoorspelbare aspect van ons werk, is cruciaal. Deze creatie viert die verstoten personages en de zeldzame toelating van anderen tot hun innerlijke werelden." – Wim Vandekeybus 

 

Void is bijgevolg geen weerspiegeling van de realiteit, maar een uitnodiging voor het publiek om hun eigen verbeelding te verkennen. “Mensen moeten onderzoeken wat deze personages zouden kunnen zijn,” zegt Vandekeybus. Hij gelooft dat iedereen een element van het ‘abnormale’ in zich heeft en dat deze personages dit universele aspect belichamen. “Elke oudere persoon is ooit een tiener geweest, en elke obsessieve persoon heeft rebellie ervaren. Het is fascinerend om deze verhalen te ontdekken.” 

 

De samenwerking met de jonge Belgische componist Arthur Brouns voegt diepte toe aan het stuk, waarbij de muziek een unieke sfeer schept die zowel verbondenheid als eenzaamheid benadrukt. “Ik lever een eerste afspeellijst en algemene ideeën aan, en Arthur transformeert ze in iets buitengewoons,” legt Vandekeybus uit. In aanvulling op zijn originele composities zal de soundtrack nummers van Lander Gyselinck en elementen van New York Jazz bevatten, waarbij verschillende genres samensmelten tot een samenhangend klanklandschap. 

 

Tenslotte, weerspiegelt de titel Void de schijnbaar oneindige mogelijkheden; Vandekeybus beschrijft het als een ruimte vol potentieel in plaats van leegte. “Leegte biedt juist talloze mogelijkheden. We denken vaak dat een lege ruimte betekenisloos is, maar dat is niet zo. Voor mij betekent leegte een gebrek aan normaliteit, en daarin schuilt enorm veel potentieel.” Dit idee vormt de kern van de voorstelling, waarin de ruimte zelf wordt vervormd en verborgen. Net als een kind dat abstracte ideeën achtervolgt, wordt het publiek uitgenodigd om de mogelijkheden binnen die leegte te ontdekken.

OPGELET: deze voorstelling bevat deels geïmproviseerde tekst in het Engels, waardoor boventiteling niet mogelijk is. Voor de vertalingen van andere tekstfragmenten kunt u een kopie aan het avondpersoneel vragen. Dank voor uw begrip. 

“De aarde was vormloos en leeg; in de diepte enkel duisternis.”

Genesis 1:2,2

Credits

REGIE & CHOREOGRAFIE / MISE EN SCÈNE & CHORÉGRAPHIE / DIRECTION AND CHOREOGRAPHY Wim Vandekeybus BEWEGINGSASSISTENT / ASSISTANT DE MOUVEMENT / MOVEMENT ASSISTANT Maria Kolegova GECREËERD EN GEBRACHT DOOR / CRÉÉ ET INTERPRETÉ PAR / CREATED WITH AND PERFORMED BY Iona Kewney, Lotta Sandborgh, Cola Ho Lok Yee, Paola Taddeo, Adrian Thömmes, Hakim Abdou Mlanao ARTISTIEKE ASSISTENTIE & DRAMATURGIE / ASSISTANT ARTISTIQUE & DRAMATURGIE / ARTISTIC ASSISTANT AND DRAMATURGY Margherita Scalise MUZIEK / MUSIQUE / MUSIC Kristofor Parvanov (Violin), Fil Caporali (Double Bass), Simon Leleux (Percussion), Daniel Jonkers (Drum) EXTRA MUZIEK / MUSIQUE COMPLÉMENTAIRE / ADDITIONAL MUSIC Hihats In Trees - Lander Gyselinck, Obsequies KOSTUUMONTWERP / CONCEPTION DE COSTUMES / COSTUME DESIGN Isabelle Lhoas BIJGESTAAN DOOR / ASSITÉ PAR / ASSISTED BY Juliette Lejeune DECORONTWERP / CONCEPTION DÉCOR / STAGE DESIGN Wim Vandekeybus DECORONTWERP REASLISATIE / RÉALISATION DÉCOR / STAGE DESIGN REALIZATION Pepijn Mesure MUZIEK & GELUIDSONTWERP / CONCEPTION MUSIQUE ET SONORE / ORIGINAL MUSIC AND SOUND DESIGN Arthur Brouns LICHTONTWERP / CONCEPTION LUMIÈRE / LIGHT DESIGN Wim Vandekeybus, Benjamin Verbrugge TECHNICI / TECHNICIENS / TECHNICIANS Schröder, Pepijn Mesure, Benjamin Verbrugge SPREIDING / DISTRIBUTION Julia Bouhjar PRODUCTIE / PRODUCTION Heleen Schepens, Kenneth Raemaekers COPRODUCTIE / COPRODUCTION KVS, Danseu Festival, Theater im Pumpenhaus, Emilia Romagna Teatro ERT / Teatro Nazionale MET DE STEUN VAN / AVEC LE SOUTIEN DE / WITH THE SUPPORT OF Tax Shelter measure of the Belgian Federal Government, Ufund
Ultima Vez wordt gesteund door de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. / Ultima Vez est soutenu par la Communauté flamande et la Commission communautaire flamande de la Région de Bruxelles-Capitale. / Ultima Vez is supported by the Flemish Community & the Flemish Community Commission of the Brussels Capital Region.