KVS

HERFSTSONATE

Carly Wijs, Eurudike De Beul, Scarlet Tummers / Antigone & KVS
WERELDPREMIÈRE
do 21.11.2024 en vr 22.11.2024
21.11.2024
en
22.11.2024

Carly Wijs, Scarlet Tummers en Eurudike De Beul die samen Herfstsonate van Ingmar Bergman onder handen nemen? Je kan er van op aan dat dit geen ‘gewone’ bewerking van een klassieker wordt. Het moeder-dochter-epos en generatieconflict transformeert in een tragikomische bevraging van het kunstenaarschap zelf. Een donkere, hedendaagse bewerking met een hoek af. 

Moeder-dochter; leraar-student; oudere actrice-jongere actrice: generatieconflicten duiken in meerdere vormen op in deze Herfstsonate. De drie actrices proberen de film naar het podium te vertalen, maar keer op keer sijpelt het echte leven door. Scarlet was op de toneelschool ook echt de studente van Carly en Eurudike. In Herfstsonate bieden ze een inkijk in wat er gebeurt met de machtsstructuren als de posities verschuiven. 

“Maar waar gaat het over mij?”

Vertrekpunt is nog steeds de klassieker van Ingmar Bergman, die ook in de voorstelling een prominente plaats krijgt. De film presenteert een melancholische blik op de ouder-kindrelatie: in een gesprek dat duurt tot het ochtendgloren, met veel rode wijn en sigaretten, wordt het conflict op tafel gelegd. Bergman peilt naar de kwetsuren die ons vormen, de moeilijkheid om zich los te maken, trauma, moedermoord en de uiteindelijke vraag wie schuld treft. 

Dat gesprek wordt ook gevoerd door middel van de originele soundscape, ontwikkeld door Eurudike De Beul. Via het geluid creëert ze een doorgeefluik tussen generaties, een overdracht van gewoontes en patronen – in al zijn onvermogen en knulligheid.

Herfstsonate wordt een uiterst uniek project, vol theatraal vuurwerk van de drie topactrices die voor het eerst samen het podium delen. Achter de schermen tekent Stef Stessel voor het filmische decor, terwijl filmregisseuse Fien Troch (Kid, Home, Unspoken) optreedt als extern oog. 

Disclaimer: Ondanks de experimentele vorm is onze intentie zeker om het verhaal van Autumn Sonate te bewaren en het tot zijn essentie terug te brengen.

NAGESPREK

Op vrijdag 4 oktober kan je na de voorstelling gerust even blijven zitten voor een nagesprek met de maaksters. Het gesprek vindt plaats in de zaal en zal ongeveer een half uur duren. 

Onderdeel van

Scarlet Tummers

Scarlet Tummers (1990) studeerde in 2014 aan het RITSC af, en was o.a. te gast in producties van tg STAN, Wunderbaum, KVS, Zuidpool, Simon De Vos en Fabrice Murgia. Haar eigen voorstellingen A Separation, Jerusalem en About Elly (in coproductie met Olympique Dramatique, de Roovers en Antigone), creëerde ze onder de vleugels van tg STAN. Haar masterproef De Lady Macbeth uit het district Mtsensk geregisseerd door De Warme Winkel werd geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival. Als gastdocent geeft ze les op de verschillende toneelscholen. Ze is dramaturg bij [meeuw], de nieuwe voorstelling van Olympique Dramatique, die dit najaar in première zal gaan.

Carly Wijs

Carly Wijs is een Nederlands-Schotse actrice, regisseur, auteur en docent woonachtig in Brussel en Amsterdam. In 1989 debuteerde Wijs als actrice met Hess is dood. In 1990 studeerde ze af aan de Toneelacademie Maastricht. Vanaf 1993 werkte ze voor NTGent, De Onderneming, De Roovers, Tg STAN, Ultima Vez, Needcompany en hetpaleis. In 2004 richtte ze met danser Rasmus Ölme de structuur Exiles op, en in 2008 stapte ze mee in het collectief Caravan Production. Op het Kunstenfestivaldesarts was ze te zien in Het Dikke Schrift, ÜBUNG en RUHE.  In 2014 schreef en regisseerde Wijs voor BRONKS Wij/Zij, dat in 2016 werd gespeeld op Edinburgh Fringe. Een vijfsterrenrecensie in The Guardian zorgde voor wereldwijde aandacht met voorstellingen in Londen, Kaapstad en Montreal. Op televisie was ze onder andere te zien in Divorce, Oud Geld, Lijn 32 en Pleidooi. In 2014/2015 deed ze mee in het televisieprogramma De Slimste Mens en kwam tot de halve finale. In 2016 debuteerde ze met de roman Het twijfelexperiment. De roman werd genomineerd voor De Bronzen Uil. Ze geeft tevens les aan de theaterschool RITCS en de dansschool P.A.R.T.S.

Eurudike De Beul 

Eurudike De Beul is zangeres, regisseuse, schrijfster, geluidskunstenaar en beeldend kunstenaar. Na haar studies sociaal verpleegkundige en master biomedische wetenschappen startte Eurudike aan de conservatoria van Luik en Mons bij José Van Dam, Greta Dereyghere en Marianne Pousseur. Ze behaalde een hoger diploma met felicitaties van de jury en ontving de prijs Guns-Defrêne. Ze vervolmaakte zich bij Kammersängerin Ute Trekel Bruckhardt in Berlijn en deed stages bij Mark Deller, Michaël Chance en Zeger Vandersteene. Van een lichte barokstem (o.a. Fairy in The Fairy Queen met het Dellerconsort) evolueerde haar stem naar een kleur die zich uitermate leent voor het Mahlerrepertoire.

Op haar 30e vond Eurudike haar eerste echte adem bij Alain Platel (Les Ballets C de la B). Voordien werkte ze voornamelijk als soliste in oratoria. Platel’s visie op theater opende nieuwe perspectieven. Nadien werkte Eurudike met regisseurs zoals Theu Boerman (Theatercompagnie Amsterdam), David Miller, Judith Vindevogel (Walpurgis), François de Carpenterie en Dagmar Pischel (De Munt), Cathy Boyd (Theatre Cryptic, Schotland), Josse De Pauw en Benjamin Abel Meirhaeghe (Opera Vlaanderen).

In 2000 werd haar project St. Kilda geselecteerd voor The Year of the Artist en werd Eurudike stichtend lid van het collectief Peeping Tom. Met Peeping Tom creëerde ze mee: Caravana, Une Vie Inutile, Le Jardin, Le Salon, Le Sous Sol, 32 Rue Vandenbranden, 31 Rue Vandenbranden (voor de opera van Göteborg), 33 Rue Vandenbranden (voor de opera van Lyon), A Louer, The Land, XS, de familietrilogie Vader, Moeder en Kind, Dido en Aeneas en La Visita. Alleen al met Peeping Tom heeft ze intussen 750 voorstellingen op de teller. Soundscapes van haar zijn te horen in A Louer, The Land, Triptych en Jean-Marc, een creatie met Hunmok Jung.

Als operarollen zong ze onder meer Azucena in Il Trovatore (Verdi), Madalena, Giovanna in Rigoletto, Miss Quickly in Falstaff (Verdi), Messaghiera in Orfeo (Monteverdi), Prediker in Welp van Johan De Smet, Moeder in de Noces (Stravinsky), Baba uit The Medium (G.C. Menotti), Dido in The Sorceress (Purcell), Clytaemnestra in Electra (David Paul Jones). In 2003 werd Eurudike geselecteerd voor het koor van de Bayreuther Festspiele.

Met de vzw KoudVuur (2005) en als artiest in residentie bij Walpurgis regisseerde en creëerde ze experimentele voorstellingen, solo’s en composities/soundscapes waarin de stem met al haar mogelijke uitingen centraal staat. Ze heeft ook een grote interesse voor de functie en integratie van de stem in de hedendaagse beeldende kunst, outsider art en in situ contexten, o.a. bij WARP, KMSKA Antwerpen, In Flanders Fields-museum, Talbothouse en stedelijke musea. Haar werk gaat over onvermogen, eenzaamheid, verbondenheid en de troost bij astbestproblematiek.

Eurudike is ook te horen als soloist op albums van Graindelavoix, FES, muziek LOD, Walpurgis en Puzzle. Ze maakte bovendien illustratief werk voor het WWF.
 

Credits

concept Scarlet Tummers & Carly Wijs spel | jeu | play Eurudike De Beul, Scarlet Tummers & Carly Wijs muziek | musique | music Eurudike De Beul extern oog | regard externe | outside eye Fien Troch lichtontwerp & scenografie | conception lumières & scénographie | light & set design Stef Stessel tekst | texte | text Ingmar Bergman, Scarlet Tummers & Carly Wijs orgel/piano | orgue/piano | organ/piano Dieter van Handenhoven opname/mastering | enregistrement/mastering | recording/masteringAthal Melchior Vervliet productieleiding | directeur·rice de production | production manager Mirte Declercq coproductie | coproduction Antigone, KVS met dank aan | merci à | thanks toHaider Al Timimi, Brandon Lagaert met de steun van | avec le soutien de | with the support of de Vlaamse Overheid, Tax Shelter en tg STAN, Toneelhuis, Ambassade van het Koninkrijk der Nederlanden in België