Learning how to walk: een essay in ruimte

De scenografie voor Learning how to walk werd ontworpen door kunstenaar Jozef Wouters. “Deze is, zo zou je kunnen zeggen, een essay in ruimte. Het is een gedeelde zoektocht in ruimte; een gesprek in stro, hout en steen”, aldus Wouters.

Na verschillende creaties in samenwerking met de KVS (All Problems can Never Be Solved, 2013; Zoological Institute for Recently Extinct Species, 2013; INFINI, 2016) maakt de scenograaf vanaf 2017 structureel deel uit van Damaged Goods, het Brusselse dansgezelschap onder leiding van choreografe Meg Stuart. Als autonoom kunstenaar in residence zal hij er gedurende vijf jaar verschillende projecten opzetten, met als uitvalsbasis zijn net opgerichte Decoratelier in Molenbeek. 

Vanuit een oude fabriek zal de kunstenaar verder bouwen op INFINI, een voorstelling van het Decoratelier waarmee hij op Kunstenfestivaldesarts 2016 de grote zaal van de KVS inpalmde. Jozef Wouters/Decoratelier krijgt een rol als toegankelijk kunstenaarsatelier, waar ruimte is voor zowel decorbouwers als publiek; discipline overschrijdende samenwerkingen en sociaal experiment.

“Decoratelier is een ruimte die onderdak geeft aan de diverse vormen van samenwerking en arbeid die eigen zijn aan mijn werk. Ruimte wordt er uitgeprobeerd, gesprekken vinden plaats in hout, ijzer en karton. Het is een permanente plek voor het bouwend zoeken naar de steeds veranderende ruimtes waarin kunst-, denk- en handwerklieden elkaar ontmoeten.” (Jozef Wouters)

Een eerste project dat vorm krijgt binnen deze muren is het locatieproject Atelier III, in samenwerking met Meg Stuart/Damaged Goods en dramaturg Jeroen Peeters. Atelier III wordt gepresenteerd in het Decoratelier, van 30 maart tot 2 april 2017, tijdens Performatik17 (Kaaitheater).

Foto: (c) Iris Janke