KVS logo

Seizoen 2018-2019

2018 - 2019

Rêver un impossible rêve
 
Meer dan acht nieuwe producties, een uitgekiende selectie aan makers en kunstenaars waarbij sterkhouders aanstormend talent flankeren, een intense vervlochtenheid met de stad, meer internationale samenwerking en een sleutelrol voor onze verbeelding als antwoord op een Excelwereld die alles in statistieken giet: dit is het nieuwe seizoen van KVS in een notendop. 

Verwacht je aan nieuw werk van Lisbeth Gruwez, Sachli Gholamalizad, Moya Michael, Josse De Pauw, Wim Vandekeybus, Mesut Arslan, Les Mybalés en Bruno Vanden Broecke.  

KVS, De Munt en Théâtre de Liège brengen Jacques Brels L’Homme de La Mancha, exact veertig jaar na zijn dood, en vijftig jaar na de creatie ervan. Met deze unieke samenwerking, onder leiding van Michael De Cock, Junior Mthombeni en Bassem Akiki, opent KVS haar seizoen met een knal.
 
Verbeelding aan de macht

Wie stemplichtig is in dit land, trekt het volgende theaterseizoen maar liefst twee keer naar de stembus. De komende maanden worden propaganda en verkiezingskoorts opnieuw op ons losgelaten. Wat kunnen cultuur, verbeelding en poëzie daartegenover stellen? Wat kunnen ze teweegbrengen in een wereld die steeds meer gemeten en gewogen wordt? Veel, is het antwoord volgens KVS. Het is immers in onze verbeelding, in onze verhalen, in onze diepste, intiemste dromen en verlangens dat wij het kwetsbaarst zijn, het meest mens, het meest onszelf. Verbeelding is dan ook de rode draad in de nieuwe programmatie van KVS.

Verbeelding staat centraal in het zeventiende-eeuwse meesterwerk Don Quichot van Cervantes. Het verhaal van een verwarde edelman die zichzelf ridder waant, is tegelijkertijd een pleidooi voor meer liefde, kwetsbaarheid én de moed om het mooie in de wereld te zien, ook al is dat er soms niet. Een kleine vijftig jaar geleden werd de roman herwerkt naar een musical en vervolgens door Jacques Brel naar het Frans vertaald. Het stuk L’Homme de La Mancha, opgevoerd in De Munt, werd door Brel zelf geregisseerd. Tevens nam hij de rol van Don Quichot voor zijn rekening. Veertig jaar na het overlijden van de gevierde Brusselse zanger willen KVS, Théâtre de Liège en De Munt met de heropvoering van diens musical een ode brengen aan Brel en zijn geboortestad Brussel, maar vooral ook aan de ‘onmogelijke dromen’ waar deze tijden naar verlangen.
Ook het nieuwe werk dat onze KVS-gezichten het komende seizoen voorstellen kennen een bijzondere plaats toe aan de kracht van verbeelding.

De Blinden is het slotstuk van de trilogie van Josse De Pauw, na De Helden en De Mensheid. In de voorstelling tast hij de grenzen af van wat wij als mens kunnen zien en doorgronden. TrapTown is Wim Vandekeybus’ eerbetoon aan de Griekse mythologie. Op muziek van Trixie Whitley voert de voorstelling het publiek langs orakels, weemoed, loutering en euforie. In Coloured Swans 1 & 2 ontrafelt nieuw KVS-gezicht Moya Michael de impact van opgelegde identiteiten op onze gedragingen als mens. In The Sea Within danst Lisbeth Gruwez voor het eerst in haar carrière niet zelf, maar begeleidt ze een groep van danseressen. In een magnetiserende voorstelling streeft ze er niet langer naar de chaos te beteugelen; ze wil die net een logica toekennen. Ouder kind van het succesvolle duo Raven Ruëll en Bruno Vanden Broecke brengt een dialoog over familie en bloedbanden, over verbeelding en de kracht van verhalen. Hun andere voorstelling Para, waaraan ook David Van Reybrouck meewerkte, wordt in het Frans herwerkt en komt ook bij ons op de bühne. In de virtual reality-voorstelling Hamlet’s Lunacy, een samenwerking van Crew met Mesut Arslan, ervaart de toeschouwer hoe Hamlet de wereld van vandaag beleeft. Twee baanbrekende Iraanse kunstenaressen, Googoosh en Forough Farrokhzad, vormden voor Sachli Gholamalizad het vertrekpunt voor een betoverend onderzoek naar wat het betekent om vandaag als vrouw te leven. Hun woorden verbeeldden verboden werelden en lieten vrouwen terug thuiskomen in hun lichaam. Die erfenis verweeft Gholamalizad samen met hedendaagse feministische stemmen tot Let Us Believe in the Beginning of the Cold Season.

Ook Mindblowers, de unieke samenwerking tussen KVS en de VUB, staat in het teken van verbeelding. Academici en kunstenaars werken beiden vanuit nieuwsgierigheid, verwondering, vrijheid, creativiteit en kritisch denken. Pas wanneer je het ondenkbare denkt, inbeeldt en verbeeldt, kunnen wetenschap en kunst nieuwe horizonten creëren. 

Verbeelding is een essentiële pijler in onze maatschappij volgens artistiek leider Michael De Cock: “KVS en haar artiesten staan met beide voeten in de wereld. Problemen en taboes tackelen we door er op andere manieren naar te kijken. Zo kunnen nieuwe oplossingen en antwoorden zich aandienen. Die injectie willen we geven aan het maatschappelijke debat dat met de komende verkiezingen verder dreigt te polariseren. Daar tegenover stellen wij nuance, poëzie, verwondering en kwetsbaarheid. ‘Rêver un impossible rêve’, een slagzin uit L’Homme de La Mancha, vat deze ambitie mooi samen.”

Een ode aan de stad en de vele talenten die ze herbergt

Brussel, volgens het World Migration Report 2015 de meest kosmopolitische stad van Europa, is de thuishaven van meer dan een miljoen mensen met 180 verschillende nationaliteiten. De stad en haar inwoners zijn een onuitputtelijke inspiratiebron voor KVS. De keuze om samen te werken met opkomend talent en om nieuwstedelijke stromingen naar onze podia te loodsen, wordt verder uitgediept. Met producties zoals Rise Up, Mind Ur Step, WIPCOOP, SLOW#04 en Seniorenslam creëren we ruimte voor stromingen en stemmen die opborrelen vanuit de onderstroom van de stad. Zo verwelkomen we het komende seizoen de tweelingzussen en hiphopdanseressen Les Mybalés als nieuwe gezichten van KVS. In À travers l’autre onderzoeken ze via hun elegante en intense danstaal de betekenis en symboliek van het tweeling-zijn in verschillende culturen.

“Wij willen een stadstheater van mensen voor mensen zijn,” verklaart Michael De Cock: “Zonder het verleden te vergeten, willen we samen met de stad en haar inwoners bouwen aan een gedeelde toekomst. Vandaar ook de keuze om Tatyana Kushta, een KVS-personeelslid afkomstig uit Oekraïne maar sinds 1997 wonend in Brussel, op de cover van onze seizoenskrant te plaatsen. In haar vrije tijd loodst zij bezoekers door de stad om hen haar liefde voor Brussel en Jacques Brel over te dragen. Zij is het ideale uithangbord voor de burger die grenzeloos droomt van een betere toekomst voor haar stad en zichzelf. Bovendien is er nauwelijks een hartstochtelijkere ambassadeur voor de kunsten te vinden.” 

Een venster op de wereld

Voortaan hoef je voor Latijns-Amerikaanse podiumkunsten geen oceaan meer over te steken: KVS brengt theater uit Chili, Argentinië en Uruguay naar Brussel. Samen met verschillende partners creëren we in 2019-20 een festival vol Latijns-Amerikaans theater, met werk van nieuwe namen en gevestigde waarden. We tonen nu alvast Mateluna van de Chileense theatermaker Guillermo Calderón, een stuk dat gaat over de problematische en oneerlijke veroordeling van Jorge Mateluna. De activist-arbeider kreeg 16 jaar cel voor zijn bijdrage aan het theaterstuk Escuela over scholen voor stedelijke guerrilla’s in de jaren ‘80. In Estado Vegetal van de Chileense regisseuse, scenarioschrijfster en muzikante Manuela Infante wordt het publiek getrakteerd op een voorstelling met planten in de hoofdrol. In SLOW#04 bouwen we samen met performance poet, literatuurwetenschapper en activist Rojo Córdova een magische brug tussen Brussel en Mexico-City.

Daarnaast nodigen we ook nog andere internationale artiesten uit zoals Daina Ashbee met Pour, een dansvoorstelling over de kwetsbaarheid en kracht van vrouwen. Tegelijkertijd trekken ook onze makers en artiesten naar het buitenland. Het komende seizoen toeren Malcolm X en Para in Frankrijk, Unsung van Valentijn Dhaenens speelt in Engeland, Sachli Gholamalizad is te zien met nieuw werk in Spanje en reist af naar Argentinië en de VS. Michael De Cock zal Mrs. Dalloway van Virginia Woolf bewerken voor Teatro Español. 

Deze internationale uitwisselingen voeden KVS als producerend theaterhuis. Door voortdurend in dialoog te gaan met andere culturen en achtergronden kunnen we beter ervaren wat ons als mensen verbindt. Die gedeelde inzichten vinden hun neerslag in de voorstellingen die wie mee helpen realiseren.

Met dit rijk gevulde seizoen wil KVS een vrijplaats zijn waar haar bezoekers zich kunnen herbronnen. “In een gepolitiseerd jaar willen wij de stem van de kunsten, de poëzie, de kwetsbaarheid, de moed en verbeelding luider laten klinken. Volgend seizoen stellen wij in een wereld van statistieken meer dan ooit menselijkheid en kwetsbaarheid voorop,” besluit Michael De Cock

 

Reviews

- -

Credits

Pictures

Hieronder vind je de persfoto's van onze eigen voorstellingen in hoge resolutie, die mogen in het kader van verslaggeving over KVS gratis worden gebruikt. (De naam van de fotograaf moet uitdrukkelijk worden vermeld).

PERSVERANTWOORDELIJKE

Inge Jooris
inge.jooris@kvs.be
0475 80 04 87

(INTER)NATIONALE SPREIDING

Saskia Liénard
saskia.lienard@kvs.be
0496 55 19 92