KVS logo

Saint-Amour

Behoud de Begeerte

Het programma van Saint Amour 2018 wordt al even meerstemmig, sensitief en hitsig als onze dolgedraaide tijden en zeden, maar naar alle waarschijnlijkheid wel iets eloquenter.

Na vorig jaar, toen met Herman Brusselmans één schrijver centraal stond, treedt Saint Amour deze keer opnieuw aan met full band. Ondanks de echtelijke scheiding die Brexit heet, telt het Verenigd Koninkrijk nog enkele eminente schrijvers die de liefde niet hebben opgegeven en speciaal voor Saint Amour op hun stappen terugkeren, zoals Michel Faber en David Szalay. Verder duikt er met Sien Volders ook jong, debuterend volk op dat de jacht op het ongetemde leven heeft geopend. Ook Ilja Leonard Pfeijffer is van de partij, nog uitpuffend wellicht van de festiviteiten ter gelegenheid van zijn vijftigste verjaardag. Pfeijffer kan uit zijn inmiddels omvangrijke en veelbekroonde oeuvre in ruime mate Saint Amour-fähige passages kiezen; de kans dat hij uit Peachez, een romance zal lezen, is groot. Met de Amerikaanse Kristen Roupenian dringt ook the thema #metoo zich op, het zou raar zijn mocht Saint Amour daar met een boogje omheen wandelen. Roupenian leest uit Cat Person, het korte verhaal waarmee ze in een klap letterlijk wereldberoemd werd toen het in december jl. in The New Yorker werd gepubliceerd en viraal ging. Het verhaal gaat over de korte, klungelige romance tussen de 20-jarige Margot en de 34-jarige Robert en sluit naadloos aan op onze tijdgeest – waarvan hierboven al sprake, het online daten en de hashtag metoo.

Naast een nog te versterken cast, zullen ook alle gekende Saint Amour-elementen aanwezig zijn: entr’actes, filmfragmenten en humor.

Bio

Echo Beatty is Annelies Van Dinter (1986),
een Antwerpse songschrijver, zangeres, multi-instrumentalist en autodidact. Onder de naam van haar geesteskind Echo Beatty bracht ze samen met multi-instrumentalist Jochem Baelus twee unaniem gelauwerde platen uit: Tidal Motions (2013) en Nonetheless (2016). De afgelopen jaren dook Van Dinter op bij verschillende projecten: ze tourde internationaal met Styrofoam, was gastzangeres bij Marble Sounds, Birds That Change Colour, The Black Heart Rebellion, maakte deel uit van de all-female band Oko Yono en vervoegde Trixie Whitley op tournee als backing vocal en multi-instrumentaliste. Ze volgde bewust geen muziekopleiding, maar koos voor een persoonlijke zoektocht en een intuïtieve benadering bij het schrijven en spelen van muziek, waarbij haar leerschool voornamelijk bestond uit het samenwerken met anderen, creatief omspringen met technische beperkingen en het leven.

Michel Faber (1960)
werd geboren in Den Haag, groeide op in Australië en woont nu in Schotland. Zijn debuutbundel Gods speelgoed (1998, in 2004 verschenen in Nederlandse vertaling) werd juichend ontvangen en meermaals bekroond. Ook zijn roman Onderhuids en de verhalenbundel De Fahrenheit-tweeling oogstten veel lof. Maar Fabers magnum opus is Lelieblank, scharlakenrood uit 2002 – wereldwijd werden er honderdduizenden exemplaren verkocht. De BBC maakte er in 2011 een vierdelige serie van. Na de publicatie van de roman werd Faber verzocht zich tot Brit te laten naturaliseren, omdat hij dan kans zou maken op de Booker Prize, die toen nog enkel werd uitgereikt aan schrijvers uit de Commonwealth-landen. Omdat de Britse regering zich destijds aan het voorbereiden was om samen met de Verenigde Staten ten oorlog te trekken in Afghanistan en Irak, weigerde Faber. Hij behield zijn Nederlands paspoort, maar hij identificeert zich niet met een specifieke nationaliteit, niet met de Britse, niet met de Australische, niet met de Nederlandse, wél met de Europese. 
Begin 2015 verscheen Fabers roman Het boek van wonderlijke nieuwe dingen, dat wereldwijd op veel lof werd onthaald. Kort voor het verschijnen van die roman overleed Fabers vrouw. In 2016 publiceerde hij daarover de dichtbundel Tot leven, een liefdesgeschiedenis, dat hij construeerde als een monument ter nagedachtenis aan Eva, die stierf na een zes jaar lange strijd tegen kanker. Faber schreef deze gedichten in het eerste jaar na haar overlijden, volkomen ontredderd door het grote gemis, met woorden als enig houvast. Faber laat voelen wat het betekent om de liefde van je leven te ontmoeten – en voorgoed afscheid van haar te moeten nemen.

Els Moors (1976)
werd van bij haar debuut Er hangt een hoge lucht boven ons (2006) met lof overladen. De bundel werd genomineerd voor de C. Buddingh’-prijs en bekroond met de Herman de Coninck Poëzieprijs. Naast poëzie schrijft ze ook proza, met de roman Het verlangen naar een eiland (2008) en de verhalenbundel Vliegtijd (2010) als wapenfeiten. Haar dichtbundel Liederen van een kapseizend paard (2013) werd bekroond met de J.C. Bloem-poëzieprijs 2015 en de Prijs Letterkunde van de provincie West-Vlaanderen, en werd genomineerd voor de Herman de Coninck Poëzieprijs 2015. Het boek werd tevens in het Duits vertaald als Lieder vom Pferd über Bord. Op Gedichtendag 2018 volgt Els Moors Laurence Vielle op als Dichter des Vaderlands.

Ilja Leonard Pfeijffer (1968)
is in 2018 vijftig jaar Ilja Leonard Pfeijffer en twintig jaar dichter, essayist, romancier, columnist, bloemlezer en prijzenbeest. Hij is de enige Nederlandse auteur die zowel voor proza als poëzie de belangrijkste debuutprijs kreeg. In 2004 verscheen de roman Het grote baggerboek, die genomineerd werd voor de AKO Literatuurprijs 2004 en de Gouden Uil 2005. In de zomer van 2008 begon Pfeijffer aan een 2600 km lange fietstocht naar Rome. Dit avontuur resulteerde in het boek De filosofie van de heuvel. Met de fiets naar Rome, en deed hem zijn hart verliezen aan de stad Genua, waar hij is gaan wonen. Zijn roman over die stad, La Superba, verscheen in 2013 en leverde hem shortlistnominaties op voor de drie grootste prozaprijzen: de AKO Literatuurprijs, De Gouden Boekenuil en de Libris Literatuurprijs. Die laatste nominatie werd ook verzilverd. Sindsdien gaat het Pfeijffer alleen maar voor de wind. In 2015 was hij de auteur van het Poëziegeschenk Giro Giro Tondo, een obsessie, toerde hij door Nederland en Vlaanderen met The Pursuit of Happiness, werd zijn poëziebundel Idyllen bekroond met de Jan Campert-prijs en de Awater-poëzieprijs, en ontving zijn non-fictiewerk Gelukszoekers de E. du Perronprijs. Vervolgens publiceerde hij Brieven uit Genua, de natuurlijke tegenhanger van La Superba, streek hij de VSB Poëzieprijs 2016 op voor Idyllen, de Prozaprijs 2016 van de KANTL voor La Superba, de Taalunie Toneelschrijfprijs 2017 voor De Advocaat en betoonde hij zich de opvolger van Gerrit Komrij met de bloemlezing De Nederlandse poëzie van de twintigste eeuw en de eenentwintigste eeuw in 1000 en enige gedichten. De Dikke Pfeijffer, quoi. De kans dat Pfeijffer tijdens Saint Amour uit zijn meest recente en unaniem lovend ontvangen Peachez, een romance zal lezen, is groot.

Pitou is Pitou Nicolaes (1993),
een Nederlandse songwriter en zangeres. Ze begon bij het klassieke Nationaal Kinderkoor en studeert nu aan de popafdeling van het Conservatorium van Amsterdam. Als Pitou speelt ze gitaar en zingt, gesterkt door twee achtergrondzangeressen. Haar zelfgetitelde debuut-EP verscheen in 2016 en werd voorgesteld in een uitverkochte Vondelkerk in Amsterdam. De muziek van Pitou laat zich kenmerken door een erg specifieke stem, unieke composities en het gebruik van vocale harmonieën als instrument op zich. The Independent roemde Pitou’s ‘intelligente folk-pop die het duistere en het lichte van de menselijke emotie in harmonie brengt’. Ze speelde inmiddels in Nederland, Brussel, Glasgow en Londen, en zal te zien zijn op The Great Escape 2018. Een nieuwe plaat is in de maak.

Kristen Roupenian (1981)
werd in een klap beroemd dankzij ‘Cat person’, het korte verhaal dat ze begin december 2017 in The New Yorker publiceerde, en dat razendsnel viraal ging. In die mate dat het het meest gelezen en gedeelde verhaal uit het weekblad van 2017 werd – méér dan het artikel over de onthullingen rond Harvey Weinstein. Ironisch, want ‘Cat Person’ gaat over de korte romance tussen de 20-jarige Margot en de 34-jarige Robert en sluit naadloos aan op onze tijdgeest, het online daten en de #metoo-discussie. Volgens De Morgen heeft geen enkel kort verhaal zo’n gigantische impact gehad sinds Annie Proulx in 1997 ‘Brokeback Mountain’ publiceerde. 
Roupenian is afkomstig uit Massachusetts, behaalde een doctoraat aan Harvard University en richt zich in haar onderzoek voornamelijk op postkoloniale en transnationale literatuur, met een klemtoon op hedendaagse Afrikaanse fictie. Ze geeft les in Boston en verbleef onlangs met een schrijversbeurs aan de universiteit van Michigan, waar ze een masterdiploma behaalde. Het hoeft geen betoog dat Roupenian dankzij ‘Cat Person’ talrijke lucratieve uitgeefcontracten wist te sluiten. Het verhaal wordt samen met enkele andere korte verhalen aangekondigd bij Nieuw Amsterdam begin 2019.

David Szalay (1974)
schreef eerder al de romans Spring, The Innocent en London and the South-East, waarvoor hij bekroond werd met de Betty Trask Prize en de Geoffrey Faber Memorial Prize. Wat een man is (All That Man Is) is zijn eerste roman in Nederlandse vertaling. Szalay groeide op in Londen, heeft in Canada en België gewoond, en verblijft momenteel in Boedapest. In 2013 noemde Granta hem in de lijst van Best of Young British Novelists, The Telegraph zette hem in zijn Top 20 British Writers Under 40. All That Man Is won de Gordon Burn Prize en stond op de shortlist van de Man Booker Prize.

Maud Vanhauwaert (1984)
is schrijver en tekstperformer. Haar debuutbundel Ik ben mogelijkverscheen in 2011 bij Querido en kreeg de Vrouw Debuut Prijs. Ze behaalde een masterdiploma Taal- en Letterkunde aan de Universiteit Antwerpen en een masterdiploma Drama aan het Conservatorium van Antwerpen. Vanhauwaert werd finalist van het Wereldkampioenschap Poetry Slam (2012) en van het Leids Cabaret Festival (2014). Ze kiest er heel bewust voor om te wankelen tussen de poëzie en het podium. In 2013 won Vanhauwaert het Groot Nederlands Dictee bij de prominenten. Sinds 2013 is ze kernredacteur van het literaire tijdschrift Dietsche Warande & Belfort(DW B). In 2014 verscheen haar tweede dichtbundel Wij zijn evenwijdig, die werd gepresenteerd op het Eilandfestival, genomineerd werd voor de VSB Poëzieprijs, en zowel de Herman de Coninck-publieksprijs als de Hugues C. Pernath-prijs won. Begin 2017 ging haar eerste avondvullende solovoorstelling Het is de moeite in première, waarin ze de grens opzoekt tussen poëzie en cabaret. Vanhauwaert treedt geregeld op in het buitenland, van Polen tot Slovenië, van Mexico tot Zuid-Afrika. Vanaf januari 2018 volgt ze Maarten Inghels op als stadsdichter van Antwerpen.

Sien Volders (1983)
studeerde kunstgeschiedenis en antropologie. Naast haar werk als redacteur en interieurvormgever werkte ze aan haar debuut, de roman Noord. Daarin trekt Sara, een jonge zilversmit op een kantelpunt in haar leven, in de vroege jaren tachtig voor een tijd naar het noorden. Ze komt in een afgelegen goudzoekersstadje terecht en ontmoet er Mary, die de enige winkel en het postkantoor uitbaat. Het pad van beide vrouwen kruist dat van twee mannen: mannen die leven voor muziek, vrijheid en het ongetemde bestaan. Gaandeweg leert Sarah hoe Mary's leven een voorafspiegeling is geweest van het hare en wat het betekent vrij te zijn.

Mieke van Zonneveld (1989)
is dichter, letterkundige en docent Nederlands. In 2013 won ze de Turing Nationale Gedichtenwedstrijd. Ze publiceerde gedichten in onder andere Das Magazin, Het Liegend Konijn en Awater. Haar debuutbundel Leger, die in 2017 bij De Bezige Bij verscheen, werd bekroond met de Eijlders Poëzie Aanmoedigingsprijs 2017 en is genomineerd voor de VSB Poëzieprijs 2018, die op 25 januari wordt uitgereikt. De jury noemde haar alvast ‘uiterst sensueel in haar gedisciplineerd-zijn, in het uitstellen van verwachte aanrakingen terwijl ze met lichte tred over duizelingwekkende ravijnen loopt’.

Reviews

20.02.2018 - -

Credits

Pictures

Hieronder vind je de persfoto's van onze eigen voorstellingen in hoge resolutie, die mogen in het kader van verslaggeving over KVS gratis worden gebruikt. (De naam van de fotograaf moet uitdrukkelijk worden vermeld).

PERSVERANTWOORDELIJKE

Inge Jooris
inge.jooris@kvs.be
0483 54 73 88

(INTER)NATIONALE SPREIDING

Saskia Liénard
saskia.lienard@kvs.be
0496 55 19 92