KVS logo

Coloured Swans

Moya Michael & Tracey Rose / KVS, BOZAR, VOORUIT & Dance Umbrella (S.A.)

In Coloured Swans bevraagt danseres, performer en choreografe Moya Michael hoe lagen van opgelegde identiteiten bepalen hoe een artiest beweegt, spreekt, zingt, en welke specifieke ruimtes hun lichamen visualiseren of innemen. Dans en performance worden doorspekt met video, zang en tekst.

Zelf als ‘coloured’ geklasseerd tijdens de Apartheid in Zuid-Afrika, nodigt Moya Michael artiesten vanuit een variëteit aan disciplines en achtergronden uit om met haar op onderzoek te gaan. Samen delen ze hun persoonlijke verhalen om de complexiteit van hun ervaringen met elkaar te laten confronteren en te verweven tot één grote creatie. Elke ontmoeting leidt tot een solo gecreëerd met en voor de artiest, als een van de zwanen in Coloured Swans. Ook samen te boeken!

COLOURED SWAN 1: KHOISWAN
Moya Michael / Tracey Rose

KhoiSwan is de eerste voorstelling uit de reeks solo’s die samen Coloured Swans heten. Samen met visuele artieste Tracey Rose onderzoekt Moya Michael de gedeelde beelden die hun afkomst, hun geschiedenis en hun positie vandaag als vrouwen van kleur weerspiegelen, specifiek als nakomelingen van de Khoi.

“Als we ‘externe systemen’ gebruiken om te verwijzen naar verschillen tussen lichamen, dan zou je kunnen zeggen dat er ‘interne systemen’ bestaan, die refereren naar individuele antwoorden op die externe systemen. Interne systemen ontwikkelen zich doorheen de tijd en zijn een manier om hetgeen ons onvermijdelijk opgelegd wordt, af te zwakken of te versterken.” – Moya Michael

COLOURED SWAN 2: ELDORADO
Moya Michael / David Hernandez

Coloured Swans 2: Eldorado is gebaseerd op het persoonlijke verhaal van een geïmmigreerde performer van gemengde Latino-afkomst en wordt ingezet als een springplank naar een verhaal over ‘hybridization’ en ‘in-betweenism’. David Hernandez woont en werkt al meer dan 25 jaar in België.

“Met de performancereeks Coloured Swans verdiepen we ons in wat identiteit en multiculturalisme vandaag betekent. Eldorado, de mythische gouden stad, wordt ingezet als metafoor voor alle soorten van queestes naar het beloofde land. Het is een multidisciplinaire performance. Een hybride vorm van dans, theater, muziek en beeld, even gemengd als de makers zelf.  – Moya Michael

Reviews

04.11.2018 - The Bulletin - Brussels is a promised land for artists
06.11.2018 - La Libre - Vive les cygnes bruns et noirs

Quotes

'Coloured Swans 1: Khoiswan is intelligent, stirring and challenging. But Moya Michael’s natural performance makes it easily accessible, and although it hasn’t been stated enough here, her extraordinary movement is majestic and must be experienced.'
- The Critter -
'Khoiswan is strikingly layered and textured. Using the tools of text, sound, movement, and visuals, Michael and Rose interlace historical knowledge, a subtle critique of postcolonial discourse, and body politics of exoticism and eroticism.'
- The Critter -

Credits

CONCEPT, PERFORMANCE & CHOREOGRAFIE MOYA MICHAEL IN SAMENWERKING MET TRACEY ROSE (KHOISWAN) & DAVID HERNANDEZ (ELDORADO) VIDEO & DECORONTWERP TRACEY ROSE (KHOISWAN), MOYA MICHAEL, ŠPELA TUšAR, LOUCKA FIANGAN, OSCAR CASSAMAJOR KOSTUUMS POVILAS BASTYS SOUNDSCAPE & MUZIEK MITSUAKI MATSUMOTO & MOYA MICHAEL DRAMATURGIE KITTY KORTES LYNCH (KHOISWAN) LICHTONTWERP MANDLA MTSHALI (KHOISWAN), PIER GALLEN (ELDORADO) FR VERTALING ANNE VANDERSCHUEREN NL VERTALING LIES XHONNEUX UITVOEREND PRODUCENT KOSMONAUT SPREIDING COKOT / JULIE LE GALL & HANNA EL FAKIR coproductie DANCE UMBRELLA FESTIVAL, KVS, CENTRE FOR FINE ARTS (BOZAR), VOORUIT MET DE STEUN VAN DE VLAAMSE OVERHEIDSDELEGATIE IN ZUID-AFRIKA, VGC (BRUSSEL) & DE VLAAMSE GEMEENSCHAP SPECIALE DANK AAN FORGOTTEN ANGLE THEATRE COLLABORATIVE, THE GOODMAN GALLERY, ZELDA PRODUCTION & INGE FLORÉ

Pictures

Hieronder vind je de persfoto's van onze eigen voorstellingen in hoge resolutie, die mogen in het kader van verslaggeving over KVS gratis worden gebruikt. (De naam van de fotograaf moet uitdrukkelijk worden vermeld).

PERSVERANTWOORDELIJKE

Inge Jooris