KVS logo

17 KVS 18

2017 - 2018

“De grenzeloze stad als motor voor vernieuwing”

Met haar 46 868 bezoekers het voorbije seizoen, 2 272 meer dan vorige jaren, vestigt KVS een nieuw record.
Nooit eerder vonden meer mensen de weg naar de schouwburg. Nieuwe stemmen kregen een podium en een
superdivers ensemble van spelers en makers maakte grote indruk. Met vijfsterren-recensies voor Cold Blood,
Malcolm X en Para, met nieuw werk van Sachli Gholamalizad, Valentijn Dhaenens, met een theatermarathon
over Odysseus en zoveel meer …

Stadstheater van de toekomst

Voor het eerste seizoen onder de nieuwe beleidsperiode, wil KVS, met haar drie stadsdramaturgen Tunde Adefioye, Kristin Rogghe en Gerardo Salinas, verder bouwen aan het stadstheater van de toekomst. Dat dat geen loze woorden zijn en dat een nieuw stadstheatermodel in de stijgers staat, bewijst de programmatie voor volgend seizoen. Ondanks de krappe budgettaire ruimte – minder subsidies dan in het zeer goed onthaalde dossier beloofd werden – koos de artistieke ploeg voor een nieuwe gedurfde programmatie die resoluut voor de toekomst kiest en de stad in al haar complexiteit en diversiteit omarmt. Het doel: de kunsten revitaliseren en vernieuwen. Intussen heeft het KVS-model van de stadsdramaturgen al internationale navolging gekregen: ook in Rotterdam werd onlangs een stadsdramaturg aangesteld. “Onze zoektocht naar wat het stadstheater van de toekomst is, zetten we voort door de stad nog meer te betrekken, nog meer samenwerkingen aan te gaan en zonder complexen te kiezen voor vormoverschrijdingen en meertaligheid,” aldus artistiek leider Michael De Cock. “Die meertaligheid, of internationalisering van binnenuit, samen met de netwerken van de drie stadsdramaturgen, zal ons werk in de toekomst op de internationale scène nog zichtbaarder maken.”

Acht nieuwe producties

In Onbezongen onderzoekt Valentijn Dhaenens hoe onze westerse wereld met macht omspringt. De tekst die geen politicus ooit in de mond nam, werd geschreven door Vincent Steur, ex-speechwriter van Barroso. Dezelfde intensiteit vinden we terug bij Drarrie in de nacht. Junior Mthombeni, Fikry El Azzouzi en Cesar Janssens die het vorige theaterseizoen openden met Malcolm X, zullen ditmaal El Azzouzi’s gelijknamige succesroman theatraliseren. Nieuw lid van het ensemble, Sylvie Landuyt, gelauwerd theatermaker uit Mons, brengt Do you wanna play with me? Daarin toont ze hoe jongeren, net als hun ouders, zich opsluiten in een virtuele wereld vol expliciete taal en beelden. Verder ook nog: het stadsproject op locatie MAPping Brussels, de derde editie van SLOW met dit seizoen een slam dichter uit Kinshasa en de première van From Molenbeek with Love, het debuut van choreograaf en danser Yassin Mrabtifi. Er komt een unieke samenwerking tussen Toneelhuis en NTGent, samen met theatergezelschap FC Bergman. Naar aanleiding van het tienjarig overlijden van schrijver Hugo Claus wordt het legendarische stuk Het leven en de werken van Leopold II hernomen en verschijnt in het voorjaar de première van Dernier Lit door Christophe Sermet.

Een genderdivers, veelkleurig ensemble

We leven in gepolariseerde tijden. Een jaar na de aanslagen is de wonde in Brussel en het land nog steeds niet geheeld. Voor sommige burgers, politici en opiniemakers is dat een reden om terug te plooien op de eigen identiteit. KVS kiest resoluut voor ontmoeting, confrontatie en verbinding. Dat is niet altijd een keuze voor kunst die behaagt. Soms is het nodig tegen schenen te schoppen. Kijk naar Malcolm X of Deburkanisation van Rachida Lamrabet. Michael De Cock: “KVS trekt de kaart van de toekomst. Wij zoeken de dialoog op met artiesten die thema’s en onderwerpen behandelen die er vandaag toe doen. Daarom dat we voor nieuwe stedelijkheid, intersectionaliteit en dekolonisatie kozen als een rode draad doorheen ons seizoen.” Om die boodschap te brengen stelde KVS een genderdivers ensemble samen met internationale en meertalige allure. Sukina Douglas (UK), Sylvie Landuyt, Pitcho Womba Konga, Yassin Mrabtifi, Farm Prod (street art collectief) worden aan het ensemble toegevoegd. Zij komen zij aan zij te staan met sterkhouders als: Sachli Gholamalizad, Valentijn Dhaenens, Mesut Arslan, Junior Mthombeni, Fikry El Azzouzi, Wim Vandekeybus, Jaco Van Dormael, Josse De Pauw en Bruno Vanden Broecke. Eén stadsdramaturg komt uit Argentinië en een andere uit de VS. Het voltallige ensemble heeft roots die over heel de wereld reiken. “Ja, we pakken er graag mee uit,” aldus De Cock: “Het is een stijlbreuk voor de Vlaamse stadstheaters, en de weg naar canonverbreding, publieksverbreding en het theater van morgen.”

De artistieke onderstroom van de stad

De wereld verandert snel, vooral in de stad, waar steeds nieuwe mensen en nieuwe kunststromen aanspoelen. KVS wil de razend interessante artistieke onderstroom van de straat naar het podium loodsen en heeft daarvoor diverse formats ontwikkeld die we verder willen laten groeien. Dit seizoen zal SLOW geleid worden door een slam(st/m)er uit Kinshasa. Work in progress waarbij vers artistiek geweld gedurende een half uur zijn/haar kunnen mag bewijzen, kent haar tweede Brusselse editie. Met WOW / We Orchestrate Words in samenwerking met Brussels Jazz Orchestra, worden stedelijke kunstenaars in contact gebracht met het toonaangevende Brusselse jazzorkest. Resultaat: slam, hiphop en jazz versmelten tot één symfonie. Ook Rise Up, het interactieve poëzieproject geleid door Londens slam-artieste Sukina Douglas krijgt een vervolg. Openen doen we met MAPping Brussels, in samenwerking met Mestizo Arts platform. Het doel is een alternatieve cartografie van de stad uitbouwen die onder meer zal resulteren in performances op locatie, een stadsplan en een online stadswandeling.

Meertaligheid

Meer dan vorige seizoenen wil KVS inzetten op meertaligheid, een typisch gegeven in de grootstad waarvan het cultuurhuis deel uitmaakt. In voorstellingen als Do you wanna play with me?, Drarrie in de nacht of Kuzikiliza worden verschillende talen gesproken – net als in Malcolm X vorig seizoen. KVS pakt uit met twee Franstalige premières: Er is Dernier lit, de Hugo Clausbewerking van Christophe Sermet en ook de Franstalige première van Dis-moi wie ik ben waarin Aminata Demba en Aïcha Cissé de kijker meenemen in hun zoektocht naar identiteit. De Franse islamoloog Rachid Benzine komt terug naar KVS met zijn lezingenreeks Le Coran expliqué aux Bruxellois én de nieuwe voorstelling Lettres à Nour. Zo goed als alle voorstellingen worden boventiteld zodat ze toegankelijk zijn zowel voor Nederlandstaligen als Franstaligen.

Dans

Dans speelt ook in het nieuwe seizoen een belangrijke rol. Naast vaste danspartners Wim Vandekeybus (Mockumentary of a Contemporary Saviour en In Spite of Wishing and Wanting) en Peeping Tom (Moeder) maakt ook de nieuwe generatie met Seppe Baeyens (Invited), Yassin Mrabtifi (From Molenbeek with love) en Festival Lezarts Urbains haar opwachting op onze bühne.

Speciale abonnementformules

Op 25 april 2017 start de vroegboekactie. Persoonlijke abonnementen van minimum zes voorstellingen naar keuze kunnen tot en met 14 mei gekocht worden aan 40% korting. Speciaal voor haar 130ste verjaardag biedt KVS ook ‘The Royal Treat’ aan: tien toegangstickets naar keuze voor 130 euro, eventuele extra voorstellingen aan dezelfde voordeelprijs, namelijk 13 euro per voorstelling. Daarbovenop trakteert KVS 13 keer.

Bio

PITCHO Womba Konga

Pitcho Womba Konga is rapper, producer en acteur. In de jaren ’80 vluchtte de multidisciplinaire Belg met Congolese roots weg van het totalitaire regime van Mobutu, samen met zijn vader. Afgesneden van zijn wortels, zoekt hij onafgebroken naar zijn ware identiteit. Hij vindt een uitlaatklap in wat hij schrijft en in de hiphopcultuur. Pitcho heeft drie soloalbums uitgebracht en wereldwijd op de planken gestaan in theatervoorstellingen van o.a. Peter Brook, Amadou Hampâté Bâ, Ruud Gielens en Joël Pommerat. Op het witte doek vertolkte hij rollen in de thriller Wasteland (2014) en de kortfilm De Overkant (2015). Volgens Pitcho heeft KVS de capaciteit en wil om zich te interesseren voor wat er leeft in de straten van de hoofdstad, steeds met de blik op de wereld gericht.

SYLVIE Landuyt

Sylvie Landuyt is theatermaakster pur sang. Ze schrijft, speelt, en regisseert. Ze creëerde Elle, een voorstelling op basis van de legendarische vrouwenversierder Don Juan. Voor de tekst van die voorstelling wint ze de Waalse Prix de la Critique in 2014. Een jaar later wordt ze aangesteld als directeur van de theaterafdeling van het Koninklijk Conservatorium Bergen. Als Franstalige regisseur kiest ze bewust voor KVS omdat ze houdt van de Nederlandse taal en de complexiteit van België, tegelijkertijd ook de rechttoe-rechtaanmentaliteit van ons drietalige land. Deel uitmaken van KVS betekent voor Sylvie evenveel als haar gehele identiteit herwinnen.

YASSIN Mrabtifi

Yassin Mrabtifi brengt popcultuur, hedendaagse dans, film, gevechtskunsten en hiphop samen in zijn werk. From Molenbeek with Love is zijn eerste soloperformance als choreograaf én danser. Yassin danst al sinds z’n dertiende. Net als vele andere hiphopdansers leerde hij stijlen als popping, locking en breakdance kennen in de trein- en metrostations van Brussel. Zo ontwikkelde hij een eigenzinnige en toegankelijke artistieke taal, een mengeling van urban en hedendaagse dans en stand-up comedy. Hij voert een constante dialoog met zijn publiek over de invloed van de kunsten op de maatschappij, over identiteit en de Brusselse gemeenschap die zijn thuis is. Sinds 2013 maakt hij deel uit van het dansgezelschap Ultima Vez en vanaf het volgende seizoen vervoegt hij ook het KVS-ensemble.

SUKINA Douglas

Sukina Douglas maakt deel uit van het Britse spoken word en hiphop-duo Poetic Pilgrimage. Zij toert wereldwijd en heeft poëzieworkshops geleid in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Zuid-Afrika, Zweden, Marokko, België e.a. Haar doel: mensen inspireren door de kracht van woorden. Ze is regelmatig te gast in buitenlandse media en het internationale televisienetwerk Al Jazeera maakte in 2015 de spraakmakende documentaire Hip Hop Hijabis over haar en Poetic Pilgrimage. Vorig seizoen debuteerde Sukina als actrice in de succesvolle productie Malcolm X van KVS en in opdracht van het huis leidde ze de poëzieworkshops Rise Up. Het ambitieuze project had als unieke insteek om Brusselaars vanuit verschillende achtergronden met elkaar in dialoog te brengen via poëzie.

FARM PROD 

FARM PROD is een Brussels collectief dat geboren werd in 2003 en verscheidene beeldende kunstenaars samenbrengt rond al even verscheidene creatieve projecten. Al zo’n 15 jaar leidt de fusie van individuele energieën en vaardigheden tot het deelnemen aan en organiseren van beeldende kunstevenementen in binnen- en buitenland. Door de vele exposities en performances heen is FARM PROD spontaan gaan focussen op urban space en muurschilderingen. Een belangrijk karakteristiek van hun werk als collectief is hun verlangen om een homogeen universum te scheppen door hun artistieke ingrepen af te stemmen op de context.

Reviews

25.04.2017 - Uit in Vlaanderen - SLOW #03: KIN <>BRU
25.04.2017 - BRUZZ - KVS boekt bezoekersrecord
25.04.2017 - Het Laatste Nieuws - Het nieuwe seizoen van KVS

Credits

Pictures

Hieronder vind je de persfoto's van onze eigen voorstellingen in hoge resolutie, die mogen in het kader van verslaggeving over KVS gratis worden gebruikt. (De naam van de fotograaf moet uitdrukkelijk worden vermeld).

PERSVERANTWOORDELIJKE

Inge Jooris
inge.jooris@kvs.be
0483 54 73 88

(INTER)NATIONALE SPREIDING

Saskia Liénard
saskia.lienard@kvs.be
0496 55 19 92
Reviews