KVS

Let's change the algorithm

Waar willen we met deze wereld naartoe? Wat met Europa? Wat met dit land? Hoe organiseren we goed onderwijs? Wat met migratie? Wat doen we met en aan de klimaatopwarming en hoe kunnen we ervoor zorgen dat iedereen zich veilig en geborgen voelt in deze almaar complexere wereld en ingewikkelde tijden? Aan uitdagingen geen gebrek. Volgend jaar trekken we met z’n allen naar de stembus om de toekomst van ons land mee vorm te geven.

Dat is ook wat we in theater doen. Ons een mogelijke toekomst verbeelden. Kunst en democratie gaan hand in hand. Een goeie democratie heeft nood aan vrije en bloeiende kunsten. En goeie kunstenaars hebben een kader nodig waarin ze frank en vrij kunnen werken. We vroegen aan KVS-artiesten wat cultuur voor hen en voor de democratie kan betekenen. Dat cultuur een impact kan hebben op en binnen een democratie: dat lijken misschien gezwollen woorden. Maar dat zijn ze allerminst. Want naast de esthetiek, de pracht, de bewondering en het ‘hoe’ van voorstellingen is er ook het ‘waarom’. Waarom doen we wat we doen? En hoe gaan we met z’n allen het gesprek aan?

Om ons een mogelijke stad en toekomst te verbeelden, waarin iedereen een plek heeft, gaan wij met zoveel mogelijk mensen de dialoog aan. In KVS geloven wij in inclusie en dialoog. Meer nog, het is geen einddoel, maar een ontmoetingsplek om van te vertrekken. We voeren een open gesprek met wie dat wil, onbeschermd en kwetsbaar. Met open armen en hart. Met poëzie en verbeelding als wapen.

Deze prachtige brochure die je nu in je handen hebt, op je schoot hebt liggen, doorbladert in de metro, of waar je ook bent, barst uit haar voegen van de ontmoetingen. Wij werken samen met onze Brusselse buren van Kaaitheater, Théâtre National, en met onze federale collega’s van operahuis de Munt. Wij tonen maar wat graag onze artiesten aan een franstalig publiek in TN, en we nodigen jullie graag uit op het ver-jaardagsfeestje van Raoul Collectif in onze schouwburg. We ontvangen het TheaterFestival en Brussels Bijoux en ontwikkelden een prachtig programma met onze partners van Euro-palia, dat dit jaar in het teken staat van Georgië.

We beginnen met een kickstart. Na Theater Aan Zee, waar KVS-gezicht Fikry El Azzouzi centrale gast is, zijn we gastheer voor het TheaterFestival en tonen we onze coproductie Cadela Força: The Bride and the Goodnight Cinderella van Carolina Bianchi, een stuk dat in juli in première gaat op het festival van Avignon. Het was één van de spraakmakende works in progress op de laatste editie van het PróximamenteFestival in KVS.

KVS-gezichten Moya Michael, Manuela Infante, Junior Mthombeni, Fikry El Azzouzi, Cesar Janssens, Bahar Temiz, Charo Calvo, Bruno Vanden Broecke en Valentijn Dhaenens zijn allemaal klaar met prachtige titels en nieuwe projecten. Onze vaste danspartners Voetvolk, Peeping Tom en Ultima Vez brengen nieuw werk waar in veel plekken op deze wereld reikhalzend naar wordt uitgekeken. Jij krijgt die voor het eerst te zien in KVS.

We halen diep adem en komen fris aan de start. We rebranden en herijken ons theater. Klaar voor de komende tien jaar als Kerninstelling. Wij doen de dingen een tikje anders dan de anderen. We maken producties die nergens anders gemaakt worden. Met lef, gretig, en niet bang om te falen. Laat ons de kaarten herschudden. Laat ons de dingen herbekijken. Laat ons grenzeloos dromen, luisteren en praten. Laat ons ontmoeten en herbeginnen.

Let’s change the algorithm. Let’s KVS.

© Stephan Vanfleteren