© Lieven Symaeys

Achter de schermen van Afropean // Human Being

Op enkele weken van de try-outs van Afropean // Human Being, op 14 en 15 juni, zijn de repetities voor het eerste theaterstuk van Sukina Douglas, internationaal gerenommeerde slamdichteres en hiphopartieste, volop aan de gang. Samen met KVS-stadsdramaturge Kristin Rogghe, regisseur van deze voorstelling, vond zij de acteurs voor het stuk via een open call. Julia Ghysels, Elien Hanselaer en Edson Anibal D.M. zullen gestalte geven aan de drie hoofdpersonages.

  

Verhaal komt tot leven

De casting call voor Afropean // Human Being leverde meer dan negentig kandidaten op. Vijventwintig van hen werden uitgenodigd. Na drie intense castingdagen werd het trio Julia, Elien en Edson gekozen. Wij polsten bij auteur Sukina Douglas (SD) en regisseur Kristin Rogghe (KR) hoe zij dat castingproces beleefden.

 

    (Julia Ghysels)  

  

Hadden jullie een dergelijk succes verwacht? Sukina schudt voorzichtig het hoofd, terwijl Kristin gedecideerd knikt.

 

KR: “Sukina beseft het misschien zelf niet, maar haar naam doet niet alleen over het kanaal belletjes rinkelen. Ook hier willen heel wat acteurs maar al te graag samenwerken met haar. We kregen trouwens niet alleen motivatiebrieven en castingvideo’s uit België, maar ook uit Canada, Londen, Parijs en Rotterdam. En dat zowel van geschoolde acteurs als jongeren die nog nooit theater hadden gespeeld. Met de meest uiteenlopende achtergronden: slam, rap, muziek,…” 

 

SD: “Fantastisch wat voor talent we onder ogen kregen. Ik zag verschillende mensen zonder theaterervaring een geweldige prestatie neerzetten. Hun enthousiasme en motivatie om deel uit te maken van Afropean // Human Being werkt aanstekelijk. Het is voor mij een krachtige bevestiging dat het thema zoveel losmaakt bij jonge mensen. Dit stuk zorgt voor een ander kader waarbinnen we het over afkomst, onderdrukking, activisme, … kunnen hebben: het kader van het alledaagse leven. Het stuk speelt zich dan ook voornamelijk af in herkenbare gesprekken tussen mensen, binnen vriendschaps- en familierelaties.”

 

Het is voor mij een krachtige
bevestiging dat het thema zoveel losmaakt bij jonge mensen. Dit stuk zorgt voor een ander kader waarbinnen we het over afkomst, onderdrukking, activisme, … kunnen hebben:
het kader van het alledaagse leven.

  

“Finaal kozen we voor drie jonge acteurs met heel wat ervaring. Simpelweg omdat zij dit verhaal het meest geloofwaardig naar voor brachten. Die geloofwaardigheid was voor mij het belangrijkste criterium tijdens de casting. Ik wil geloven wat iemand zegt, ik wil voelen wat gezegd wordt. En zowel Julia, Elien als Edson maakten dat bij mij los. Een buikgevoel, zeg maar. Ze zijn bovendien veelzijdig als acteur, geen one trick ponies.

 

KR: “Het castingproces was sowieso boeiend omdat je de personages uit de tekst beter leert kennen en verder kunt uitdiepen. Net omdat verschillende kandidaten verschillende aspecten van een rol tot leven brengen.”

  

SD: “Dat inspireerde me ook heel sterk om de tekst verder te ontwikkelen.”

  

    (Elien Hanselaer) 

  

Hoe verliepen de audities precies?

 

KR: “We maakten een eerste selectie op basis van de brieven en video’s. Op dag 1 en 2 zagen we de geselecteerde kandidaten een eerste keer. We spraken over hun motivatie en speelden samen met hen een dialoog die ze op voorhand konden voorbereiden. Op dag 3 mocht een aantal kandidaten terugkomen en lieten we hen in verschillende combinaties met elkaar samen spelen, ook in improvisatie-oefeningen. Want het was essentieel om te zien welke chemie er tussen de drie spelers ontstaat.” 

  

“Voor dit deel van het castingproces riepen we de hulp in van KVS-gezicht Pitcho Womba Konga. Hij hielp ons de laatste knopen doorhakken. En we zijn heel opgetogen over onze uiteindelijke keuze. Ze komen elk vanuit een andere plek en acteeropleiding (Julia Ghysels uit Antwerpen, Elien Hanselaer uit Gent en Edson Anibal D.M. uit Brussel nvdr), maar de combinatie werkt gewoon. Julia zal de rol van Saira op zich nemen. Zij raakte meteen de juiste snaren. Of zoals Pitcho zei: ze lijkt een geheim met zich mee te dragen, dat maakt haar erg intrigerend. Elien is dan weer de geknipte persoon om de bruisende Chloe te spelen. Ze heeft de schittering in haar ogen die we zochten. En Edson? Die zat al helemaal in de rol van Micah. Hij had zelfs de toekomst van zijn personage al uitgestippeld.”

 

SD: “Toen ik hem zag, wist ik meteen: dit is Micah. Er schuilt een dwingende urgentie in hem om dit verhaal te vertellen.”

 

    

    (Edson Anibal D.M.)  

 

Naast Julia, Elien, Edson en Sukina zullen ook de dansende zussen Nathalie en Doris Bokongo Nkumu, vertrouwde KVS-gezichten, hun opwachting maken op het podium. Daarnaast zorgt het Brusselse jazztalent Esinam Dogbatse voor de live soundtrack. Oscar Cassamajor, die eerder de betoverende scenografie en beelden maakte voor Moya Michaels Coloured Swans 1 en 2, staat in voor video en scenografie. Op elke speelplek krijgen zij het gezelschap van andere guest performers uit de slam scène. Kortom: Afropean // Human Being heeft zich ontwikkeld tot een bruisende mix van jonge artiesten die samen een fascinerende creatie op poten zetten.

 

Ben jij er graag bij voor de try-outvoorstellingen van Afropean // Human Being op 14 en 15 juni? Reserveer dan snel je tickets.