Nachtelijk Symposium

Mesut Arslan / KVS & Platform 0090

Een moeder, drie zonen en een afwezige vader bewegen samen met ronddraaiende tollen in een houten installatie van beeldend kunstenaar Lawrence Malstaf: in de nieuwe KVS-productie Nachtelijk Symposium tast regisseur Mesut Arslan de grenzen van communicatie af.

Lineair versus circulair
Arslan gaat op zoek naar het verschil tussen lineair en circulair leven: "Lineair is het statische, het rationele: denken, plannen, ordenen, categoriseren, bewust keuzes maken. Circulair staat voor hart, instinct, emoties, het onbewuste en beweging." 

"Mensen zijn geëvolueerd van circulaire naar lineaire wezens," aldus Mesut Arslan. "Dat heeft met welvaart te maken, steeds verder willen gaan, het streven naar vooruitgang. Onze noden, instincten en emoties zijn echter net circulair. Honger, slaap, seks: die noden komen steeds terug. Welvaart helpt ons niet om die te verzadigen. Welvaart staat ons toe om comfortabeler te leven, maar heeft ook onze noodzaak om te dromen afgenomen. De mens heeft zowel het lineaire als het circulaire in zich, maar wij in het Westen zijn de balans kwijt. België staat helemaal aan het uiterste van dat lineaire denken. Alles plannen. Ratio overheerst."

Er worden in Nachtelijk Symposium veel woorden gebruikt, maar in feite wordt er niets gezegd. Alles gebeurt onderhuids, tussen de regels en de woorden door. "Wij in het Westen, ook ik dus, hebben ons denken in een lineaire lijn gezet. Wij houden vast aan een tijdlijn, helemaal rechtdoor. Daarmee sluiten wij heel wat emotie af en volgen we onze intuïtie niet langer. Tekst is lineair. Wat eronder woelt, is circulair. Ik hou de tekst lineair, maar open daarrond circulaire ruimtes," zo vertelt de regisseur. 

Het houten decor, de tollen, en het publiek - dat in een cirkel rond de arena staat - doorbreken dat lineaire spel. Door de installatie met ronddraaiende tollen als decor te gebruiken, wordt Nachtelijk Symposium voor de toeschouwer veel meer dan enkel kijken en luisteren: de tragedie vervalt zo tot een dagelijks ritueel.

Held versus antiheld
We don’t hate Mondays, we hate capitalism. 

Mesut Arslan: “Het stuk draait om de afwezige vader die zijn gezin in een ijzeren greep houdt, maar toch treedt hij pas op het einde van het verhaal naar voren. Dat is niet alleen Vlaams, dat is universeel. Wie de tekst leest, denkt meteen dat de vader de slechtste mens ter wereld is. Ik zie dat anders. Hollywood films hebben het over helden en antihelden, ik niet. Doorheen de geschiedenis hebben systemen meer schade aan mensen veroorzaakt dan mensen aan zichzelf. Dat wil ik in deze productie blootleggen.” 

Nachtelijk Symposium is de eerste KVS-productie van Mesut Arslan en gebaseerd op de gelijknamige tekst van de gelauwerde theaterregisseur en -auteur Eric De Volder (†2010). Mesut Arslan is ook de bezieler van Platform 0090 en hij werkt mee aan de voorstelling Kamyon.

Voor deze tekst werden quotes gehaald uit het interview van Tuur Devens voor Akrostis (eerste kwartaal 2017).

 

Meer Lawrence Malstaf: In de CENTRALE for contemporary art kan je vanaf 20 april ook gaan kijken naar de expo Où sont les sons ? Where are sounds? met onder andere werk van beeldend kunstenaar Lawrence Malstaf.

 

IN DE PERS
18.03.2017 - De Standaard - "Zelfs hier doen politici van Turkse afkomst amper hun mond open."
08.04.2017 - De Tijd - "Kritiek op Turkije is een uiting van liefde."
18.04.2017 - Kifkif - Theatermaker Mesut Arslan geeft een eigen draai aan de Vlaamse klei
20.04.2017 - Bruzz - Nachtelijk Symposium met raadselachtige uitkomst
20.04.2017 - De Morgen - De moeder van alle miserie
06.06.2017 - Knack Focus - Familiedrama Nachtelijk Symposium laat je beenspieren trillen

Duur
90
Prijs
€ 17
reductie
€ 13 / € 9 (-26)
Premiere
19.04.2017
Extra info

Inleiding 26.04.2017 - 19:40 

PROGRAMMA

NL
FR, EN