Geheugenwerk: interview met Gabriela Carrizo (Peeping Tom)

Peeping Tom werkt in KVS aan de trilogie Vader, Moeder en Kind met hun typische tedere en sardonische blik.  De nieuwste voorstelling toont KVS in Belgische première: Moeder is tegelijk grappig en bevreemdend, verontrustend maar ook verbazingwekkend herkenbaar. We stelden regisseuse Gabriela Carrizo enkele vragen. 

Voor de trilogie VaderMoederKind vertrekken jullie vooral vanuit het geheugen. Hoe gebruik je je geheugen voor een artistieke creatie?
Het geheugen is een laboratorium dat dingen recreëert. Een motor toont hoe we het verleden reconstrueren - en het daarbij ook transformeren. Vader had het vooral over verval, de ouderdom van een vader en de mensen rondom hem die erbij betrokken zijn. Moeder gaat niet zozeer over een moeder, maar over de tweespalt tussen geven en hevig verdriet, twee aspecten van het moederschap. Tussen wat we geven, doorgeven en hoe we reageren op verlies en afscheid nemen.

De Belgische première gaat door in KVS. Een bijzondere plek voor jullie?
KVS heeft ons gesteund van bij het begin. In 2000 al kregen we van KVS een klein hoekje van de parking van de Bottelarij om aan Caravana te werken. Daarna kwamen Le Jardin, Le Salon, Le Sous-sol. 32 rue Vandenbranden was de eerste voorstelling die we in KVS BOX gemaakt hebben. Zoveel mensen wilden die voorstelling zien dat we moesten uitwijken naar KVS BOL. Sindsdien hebben we ook A louer en Vader in KVS BOL getoond.

En het KVS-publiek?
Dat heeft ons gevolgd en volgt ons nog altijd. Eerst veel studenten en jongeren. Dat was écht bijzonder. Misschien omdat wij dans op een andere manier benaderen? We hebben natuurlijk geen vast recept … Het zit ‘m wellicht in de ontmoeting tussen dans, zang, theater en muziek. Na de voorstellingen kwam het publiek vaak naar ons toe en zei: die personages op de scène zouden wij kunnen zijn.